جهاد کشاورزی

مدیرجهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه اولویت های نیاز خالص آبی برای گیاهان در اصفهان شناسایی شده و سعی کرده ایم که الگوی کشت را بر اساس نیازهای آبی تغییر دهیم اظهار داشت: در این راستا 74 اولویت دسته بندی و از آب منطقه ای اصفهان کمک گرفته شد.

به گزارش ایراسین، مهرداد مرادمند در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه آبیاری بارانی را از شرق و شمال و جنوب حذف کردیم و در حال حاضر تنها در غرب استان این اتفاق در حال افتادن است، گفت: اراضی غربی اصفهان به خاطر موقعیت جغرافیایی که دارد نمی توان به غیر از آبیاری بارانی از روش دیگری استفاده کرد و این بهترین روش برای کشاورزی محسوب می شود.

مدیر جهاد کشاورزی استان اصفهان رونق کشاورزی را مساوی با کاهش بیکاری دانست و افزود: خوشبختانه بعد از یک دهه خشکسالی شاهد بارش های خوب و بازگشایی زاینده رود و رونق محصولات کشاورزی و بالتبع افزایش اشتغالزایی در حوزه کشاورزی بودیم.

وی ادامه داد: اصفهان همواره در زمینه کشاورزی و رفع بیکاری در این رابطه پیشقدم بوده و در این رابطه و در راستای رونق تولید بسته های تشویقی متعددی در نظر گرفته شده است که نخستین بسته حمایتی توسط سازمان مالیاتی طراحی، دومین بسته توسط بیمه تامین اجتماعی، سومین بسته توسط سازمان جهاد کشاورزی و در آخر بسته حمایتی چهارم قرار است توسط اداره گمرک طراحی شود.

مرادمند ادامه داد: تا کنون سازمان جهاد کشاورزی 128 هکتار از زمین های کشاورزی را به شکل آبیاری های نوین داشته و امسال نیز 15 هزار هکتار در دستور کار قرار گرفته که از این مقدار چهار هزار هکتار از ابتدای امسال انجام گرفته و هشت هزار هکتار نیز در دست اجرا است و مابقی نیز در حال تکمیل است.

وی با اعلام اینکه 127 میلیارد تومان اعتبار مصوب آبیاری نوین در سال 98 نظر گرفته شده است بیان داشت: برای هر هکتار آبیاری قطره ای 15 میلیون، آبیاری بارانی 12 میلیون و آبیاری کم فشار 10میلیون تسهیلات در نظر گرفته شده است.

مدیر جهاد کشاورزی استان اصفهان در زمینه کشاورزی در منطقه لنجان و کشت برنج در این منطقه نیز گفت: این منطقه در زمان بالا آمدن آب به شکل باتلاقی در می آید و کار دیگری با زمین های این منطقه نمی توان کرد و در حدود هزار و 500 تا دو هزار هکتار است که تنها می توان در آن برنج کاشت، ولی در مابقی اراضی کشت های دیگری صورت می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با کشت گیاهان دارویی در استان نیز گفت : بالغ بر هفت هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی تا پایان 98 داریم و یکی از برنامه های کاری ما افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی و رساندن آن به مرز 15 هزار و 80 هکتار است.

مرادمند با اشاره به اینکه 230 هزار هکتار اراضی کشاورزی در اصفهان است که تنها 150 هزار هکتار آن زیر کشت می رود، گفت: گیاهان دارویی در تمامی زمینه ها قابلیت کشت ندارد و متاسفانه ما در زمینه صادرات گیاهان دارویی دچار ضعف شده ایم.

وی ادامه داد: به دنبال برند سازی زعفران به نام اصفهان هستیم زیرا که معتقدیم سطح کیفی زعفران های تولید شده در اصفهان بهتر از زعفران ها در کل کشور است.

مدیر جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: بسته های تشویقی زیادی برای اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت های گلخانه ای داریم تا از این طریق بتوانیم کشت محصولات سالم را توسعه داده و در همین رابطه پرورش دام با اصلاح نژاد برتر و پر تولید نیز یکی دیگر از برنامه های جهاد کشاورزی است.

مرادمند در رابطه با محصولات و واردات میوه های قاچاق و وارد شدن آفت مگس میوه به کشور نیز گفت: به خاطر ضعف نظارتی در مبادی ورودی شاهد این مساله هستیم، اما چون در زمینه عبور و مرور در بین شهرها کنترلی وجود ندارد متاسفانه شاهد این موضوع از 12 سال پیش هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =