فروزان فر

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از غفلت وزارت صمت و جهاد کشاورزی از صنایع تبدیلی گفت: این دو وزارتخانه باید ظرفیت های صنایع تبدیلی را متناسب با ظرفیت تولیدی برقرار کنند اما متاسفانه در کنار قطب های کشاورزی قطب تولیدی صنعتی قرار نگرفته اند.

حسن فروزانفر عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با ایراسین، در پاسخ به این سوال که نقش واسطه ها در بین کشاورز و مصرف کننده چگونه است، گفت: واسطه ها در شرایطی که ظرفیت بانکداری کامل نبود زنجیره ارزش را مدیریت و منابع مالی و تولید را فراهم می کردند و امروز که کشاورز بر اساس اطلاعات بازار تصمیم به کشت می گیرد جایگاه واسطه ها از نظر ایجاد ارزش کمتر شده اما همچنان سود دریافتی آنها بسیار بالاست.
وی همچنین به مشکلات و چالش های صنایع تبدیلی اشاره کرد و افزود: وضعیت آمایش سرزمینی و توسعه سرمایه صنایع غذایی خیلی جدی گرفته نشده و همین مطلب موجب تجمع تولیدکنندگان در اطراف شهرهای بزرگ شده است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر هزینه های حمل و نقل واقعی تر بود بنگاه های اقتصادی تصمیمات بهتری اتخاذ می کردند و به بیانی دیگر دسترسی به صنایع تبدیلی در بسیاری موارد نیازمند حمل و نقل طولانی است که باعث افزایش هزینه تولید و کاهش کیفیت و ایجاد ضایعات کشاورزی خواهد شد.
وی در خصوص کشاورزی قراردادی گفت: کشاورز باید از قبل درباره نوع کشت و ارتباط با گروه فعالان اقتصادی آگاه باشد چراکه این موضوع ضمن کاهش ضایعات کشاورزی، صرفه اقتصادی دوطرف را بالا می برد.
فروزانفر با انتقاد از غفلت وزارت صمت و جهاد کشاورزی از صنایع تبدیلی تصریح کرد: این دو وزارتخانه باید ظرفیت های صنایع تبدیلی را متناسب با ظرفیت تولیدی برقرار کنند اما متاسفانه در کنار قطب های کشاورزی قطب تولیدی صنعتی قرار نگرفته اند.
وی در پاسخ به این سوال که بخش خصوصی در صنایع تبدیلی چه نقشی را ایفا می کنند، گفت: بخش خصوصی باید در قالب شرکت های حرفه ای صنایع تبدیلی مدیریت زنجیره های ارزش را بر عهده بگیرند و دیگر شرکت ها نیز از این الگوهای موفق تبعیت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =