کریمی تفرشی

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران با اشاره به اهمیت توسعه صادرات گفت: در شرایط فعلی اهمیت توسعه صادرات و دستیابی به بازارهای نوین برهیچ کس پوشیده نیست اما نکته اینجاست که برای این منظور باید استراتژی مشخصی ارایه کنیم.

دکتر مهدی کریمی تفرشی در گفتگو با ایراسین در این زمینه گفت:کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه‌ای شرایط فوق العاده‌ای به خود اختصاص داده که می‌تواند از مزیت‌های مهم ایران در تجارت خارجی باشد و باید از این موقعیت بی‌نظیر بهره برد.

وی در ادامه افزود: رشد صادرات اثر مستقیم بر درآمدهای ارزی کشور داشته و از این طریق با تامین منابع ارزی کشور امکان سرمایه‌گذاری‌های لازم برای قرار گرفتن اقتصاد در مسیر رشد و توسعه فراهم خواهد شد.

این فعال اقتصادی معتقد است، توسعه صادرات می‌توانند از سوی دیگر امکان استفاده از امکانات بازارهای جهانی برای رشد تولیدات داخلی را مهیا کرده و از این طریق واحدها و بنگاه‌های تولیدی را قادر می‌سازد از محدودیت‌های بازار داخلی رهایی یافته و با توسعه مقیاس تولید به منظور صادرات بیشتر به بازارهای خارجی علاوه بر کسب درآمدهای ارزی از صرفه‌های اقتصادی حاصل از مقیاس تولید نیز بهره کافی ببرند.

وی تاکید کرد: باید از پتانسیل‌ها و مزیت‌هایی که کشور در صنایع تبدیلی و محصولات استراتژیک غیر نفتی دارد به نحو  قابل قبولی استفاده کرد و فرصت‌های ایجاد شده در بازارهای صادراتی را با تولیدات با کیفیت ایران زمین آشنا کرد.

به گفته کریمی تفرشی تصاحب سهم کشورهایی که جایگاه پایداری در بازارهای بین‌اللمی دارند دشوار است، به همین دلیل باید برای این منظور و توسعه صادرات که در واقع همان افزایش سهم بازار در کشورهای خارجی است باید استراتژی مشخص و دقیقی ارایه کنیم.

وی به ایراسین گفت: توجه به صادرات غیرنفتی و اقدامات مؤثر در جهت بهبود و ایجاد ارزش افزوده نیازمند ایجاد محیط رقابتی برای پیشبرد آن است؛ بنابراین  تولید کالاها و خدمات در صورتی رقابتی هستند که در مقایسه با کالاها و خدمات مشابه در کشورهای دیگر با قیمت مناسب تر و کیفیت بالاتر تولید شوند.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران معتقد است بی‌توجهی به این مهم باعث شده تا متاسفانه رقابت‌های منفی، عدم آموزش و نگاه سنتی همواره مانع از موفقیت قابل توجه و تثبیت سهم بازار در بازارهای صادراتی تولیدکنندگان ایرانی بوده‌اند.

وی تاکید کرد: نبود استراتژی درباره توسعه صادرات باعث شده تا بسیاری از صادرکنندگان و تولیدکنندگان بدون هرگونه برنامه مشخص و قابل استناد به سمت بازارهای صادراتی گام برداشته باشند و با استفاده از سیستم سعی و خطا تلاش کنند که بازاری برای خود ایجاد کنند.

کریمی تفرشی تصریح کرد: درحالی که اگر استراتژی مشخصی داشته باشیم نباید این اتفاق رخ دهد و وقت و انرژی یا هزینه تولیدکنندگان وطنی در به دست آوردن تجاربی بعضا نگران کننده هزینه شود. دقیقا مانند برنامه‌ریزی و دقت عملی که کشورهای رقیب ایران در بازارهای خارجی دارند.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم سهم بازار قابل قبولی در کشورهای خارجی داشته باشیم باید در زمینه ایجاد مراکز بازاریابی برای کالاهای صادراتی کشورمان برنامه‌ریزی منطقی و کاربردی ارایه کنیم؛ درغیر این صورت رقبا سهم ایران را به خود اختصاص می‌دهند.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران به ایراسین در پایان تاکید کرد: علیرغم تمام چالش ها و مشکلات موجود افق رروشنی پیش روی صادرات و حضور موفق کشورمان در بازارهای جهانی قرار دارد و تحقق هدف مهم توسعه پایدار صادرات نیازمند یک عزم ملی و مدیریت درست و کارشناسانه در تمامی عرصه هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =