• ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
  • کد خبر: 4057
  • readingTime: ۱ دقیقه
بانک مرکزی

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: ادغام بانک های نظامی در بانک سپه منجر به دریافت پول از بانک مرکزی و تورم افسارگسیخته خواهد شد.

احمد حاتمی یزدی کارشناس پول و بانک در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره مشکلات و چالش های تورم و افزایش نقدینگی گفت: بانک ها در شرایط فعلی نمی توانند تسهیلات زیادی بپردازند؛ هرچند پیش بینی می شود از امروز تا نوروز فشار زیادی روی سیستم بانکی برای افزایش نقدینگی می آید.
وی در ادامه افزود: این افراد فراموش می کنند اگر افزایش نقدینگی توسط بانک مرکزی تامین شود، تورم زاست.
کارشناس مسائل پولی و بانکی در پاسخ به شرایط کنونی حجم نقدینگی و راه حل آن تصریح کرد: امروز حجم نقدینگی به طور وحشتناک بالا رفته و شاید تورم ۵۰ درصد را احساس کنیم؛ لذا تامین نقدینگی برای تولید باید از محل نقدینگی در اختیار مردم، تامین شود.
وی در ادامه گفت: پیش بینی می کنم نه تنها تولید، بلکه بانک نیز بر اثر ادغام بانک های نظامی در بانک سپه فشار مضاعفی بر بانک مرکزی وارد آورند که کسری این بانک ها تامین گردد.
حاتمی یزدی در پاسخ به سوالی در خصوص تحقق احتمالی بودجه بدون نفت در سال آینده پاسخ داد: بودجه بدون نفت در صورتی امکان پذیر است که درآمدهای مالیاتیِ قابل وصول با هزینه های پیش بینی شده متوازن باشد.
وی ادامه داد: اگر معادله درآمد هزینه ای برقرار نشود، برای کسری بودجه متوصل به تامین نقدینگی از بانک مرکزی خواهیم بود که مجدد تورم وحشتناکی را درپی خواهد داشت.
این کارشناس مسئول با اشاره به مشکلات تامین بودجه بدون فروش نفت گفت: سالانه به موسسات فرهنگی یا غیر فرهنگی میلیاردها تومان پول داده ایم و برای تحقق بودجه منهای نفت دیگر نمی توان این بودجه ها را در اختیار سازمان ها گذاشت!
وی در پایان گفت: این سازمان ها قدرت سیاسی دارند و به نمایندگان مجلس فشار می آورند تا این هزینه ها کم نشود و از طرفی انتظار دارند بودجه بدون نفت تحقق یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =