آسانسور

به گزارش ایراسین، نبود استانداردهای لازم باعث شده که در صنعت ساختمان غفلت های بسیاری ایجاد شود. از جمله نقاط معیوب ساختمان سازی آسانسورها و بالابرهای غیر استانداردی است که سالانه جان عده زیادی را می گیرد و در سال‌های اخیر بیشترین میزان حوادث شهری و ساختمانی را به خود اختصاص می دهد که متاسفانه منجر به حبس، جراحت و حتی فوت شهروندانی می‌شود که از این آسانسورهای معیوب استفاده می ‌کنند، در این رابطه گفت و گویی داشتیم با حسین صادقی قوام آبادی، یکی از فعالان با سابقه صنعت ساختمان ومدیرعامل شرکت فنی مهندسی رایان آسانبر سپاهان که معتقد است باید در این رابطه استاندارهای لازم رعایت شود و از شرکت های معتبر برای نصب و تجهیز آسانسورها کمک گرفته شود.

با وجود اهمیت آسانسور در زندگی های شهری و امروزی اما همچنان شاهد تعدد حوادث و بعضا فجایعی در حوزه آسانسور هستیم. به نظر شما علت چیست؟

با توجه به آمارهایی که وجود دارد نمی توان به این شکل گفت که حوادث در زمینه آسانسورها زیاد بوده است به این خاطر که در سال های اخیر استانداردسازی های سختگیرانه ای در این زمینه اعمال شده است و اگر گاها اتفاقی هم رخ داده، مربوط به بالابرهای غیر استانداردی بوده که تحت عنوان آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد. با این احوال صنعت آسانسور در سال های گذشته در زمینه نگارش استانداردهای مورد نیاز خود پیشگام شده و به همین دلیل صدمات آسانسوری تا حد زیادی کاهش یافته است.  ۹۰درصد قطعات مورد استفاده در صنعت آسانسور در داخل تولید می شود و اکنون در تولید درب های اتوماتیک و کابین آسانسور مطابق استانداردهای روز اروپا هیچ مشکلی نداریم.

شاید به این خاطر است که آماری از این حوادث وجود ندارد، نه از سوی پلیس، نه آتش نشانی و نه شرکت های آسانسوری.

خب این آمارها در دست ما نیست و بیشتر مربوط به سیاست گذاری سازمان ها برای انتخاب و ارائه اطلاعات مربوط می شود و به عهده روابط عمومی سازمان ها است که طبیعتا سازمان های مربوطه آماده پاسخگویی به مراجع ذی صلاح هستند.

در دیگر سو وقتی ما از همکاران شما در صنف و صنعت آسانسور سوال می کنیم، پاسخ هایی که می دهند آنقدر شفاف و روشن نیست؟ دلیل این عدم شفافیت چیست؟

به نظر من باید در این زمینه با اندیشه و فکر روبرو شد. اینکه بخواهیم باعث تشویش اذهان عمومی شویم کار درستی نیست و با توجه به  شناختی که از توانمندی های همکاران معتبرم در شرکتهای آسانسوری دارم  درصورت نیاز به موارد یا مطالبی  که از آنها آگاهی داشته باشند کاملا شفاف برخورد خواهند کرد.

با این تعاریف شما چه پیشنهادی برای مردم به عنوان کاربران و عمده ترین طیفی که با آسانسور سروکار دارند، دارید؟

یکی از مسائل مهمی که همواره مردم باید به آن توجه کنند، استاندارد بودن آسانسورها است و این موضوع تنها با مراجعه به شرکت های معتبر میسر است. مردم باید بدانند که آسانسور محصولی نیست که بتوان از هر شرکت نامعتبری تهیه کرد، چرا که با جان و ایمنی آنها سر و کار دارد، بنابراین در ابتدای امر برای خرید آسانسور از شرکتهای معتبر و باتجربه استفاده کنند. البته این نکته هم بدیهی است که با افزایش سن و یا سال ساخت آسانسور ضریب ایمنی آن پایین آمده و نیاز به استاندارد سازی به روز شدن و همچنین سرویس های ادواری توسط کارشناسان مجرب دار و باید در این رابطه اقدامات لازم انجام گیرد.

به نظر شما شرکت ها و تشکل های صنفی و حرفه ایی در صنعت و حرفه شما چه راهکاری برای آموزش های عمومی ایجاد کرده اند؟ آیا اصلا چنین راهکاری هست؟

به همت کمیته آموزش سندیکای آسانسور و همچنین سازمان هایی مانند اتاق بازرگانی و مرکز آموزش خانه صنعت و معدن، دوره های آموزشی تحت عنوان پرورش تکنسین فنی آسانسور برگذار می شود و سپس هریک از کارشناسان که با مدیریت ساختمان ها در ارتباط هستند مراتبی را جهت نحوه استفاده درست از آسانسور ها ارائه می دهند.

البته این موارد تنها مربوط به حوادث نیست، مواردی هم هست که در حین تاسیس یک آسانسور مردم با آن درگیر هستند و کارشان به موارد حقوقی می افتد، کما اینکه چندی پیش یکی دو نفر به دفتر ما مراجعه کردند و از دست اندرکار آسانسورشان در مرحله اجرا و نصب شاکی بودند.

خب همانطور که اشاره کردم، باید به شرکت های معتبر مراجعه شود و به سابقه کاری و توانمندی های فنی، شرکت ها توجه شود، شرکت های آسانسوری بسیاری وجود دارد که با یکدیگر متفاوت هستند و معمولا در مرحله انتخاب شرکت متولی طراحی و نصب آسانسور باید تحقیق و دقت کافی باشد تا در آینده دچار مشکلات این چنینی نشویم.

از پیج اینستای شرکت شما پیداست رویکرد رسانه ایی دارید و به  مخاطب و آموزش به مشتریان تان اعتقاد دارید. آیا همینطور است؟

قطعا همینگونه است به این خاطر که آموزش و مشاوره در زمینه آسانسور و موارد مربوط به آن را جزو رسالت های خود می دانیم و معتقدیم آنچه که به جان و مال مردم وابسته است باید از اهم استانداردها برخودار بوده و در این رابطه اطلاع رسانی های لازم انجام شود.

معمولا مهندسین و فن سالاران به این موارد که مرتبط با علوم انسانی است اعتقادی ندارند، این دیدگاه شما از کجا نشات می گیرد؟

یکی از اعتقادات بنده که از سن ۱۵ سالگی به این کار وارد شده ام این است که خودم را به جای استفاده کنندگان از آسانسورها بگذارم و همواره این ارتباط دو سویه را حفظ کنم. از سوی دیگر سعی کرده ام که با گذراندن دوره های فنی و مدیریتی در این رابطه از استانداردهای روز و همچنین مسائل فنی و اختصاصی آسانسور اطلاع داشته باشم و همواره بتوانم از این اطلاعات استفاده کنم.

با چنین دیدگاهی چرا در رسانه ها و جراید و همین فضاهای رایگان و پر مخاطب مجازی جای آسانسور خالی است؟ و آیا در سال های آینده شاهد این موارد خواهیم بود، شما از مطبوعات و رسانه ها دوری کردید یا آنها به سراغ شما نیامده اند؟

شیوه عملکرد ما در برخورد با رسانه ها همواره به صورت سیستمی باز و شفاف بوده است، لذا هرجایی رسانه ای معتبر و توانمند قصد ارتباط  سالم داشته باشد، قطعا پاسخگو خواهیم بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =