شیخان

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به وابستگی بسیار پایین سیمان به خارج از مرزها اظهار کرد: تحریم های خارجی تقریبا اثرگذاری پایینی در صنعت سیمان دارد، اما اصلی‌ترین گرفتاری در این صنعت مربوط به افزایش هزینه‌های حمل و نقل است.

عبدالرضا شیخان در گفتگو با خبرنگار ایراسین در این زمینه گفت: سیمان به عنوان کالایی استراتژیک در سراسر جهان شناخته می‌شود و خوشبختانه ایران در زمینه تولید آن نه تنها به خودکفایی رسیده بلکه صادر کننده هم شناخته می‌شود، اما اکنون برخی مسایل و سیاستگذاری‌ها مشکلاتی را به این صنعت تحمیل می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: توانمندی و بازارهای مستعد اطراف ایران باعث شده تا نیمه نسخت سال جاری رقمی معادل ۶ میلیون و ۶۴۳ هزار تن سیمان و کلینکر به بازارهای هدف صادر کرده باشیم و درصورت حذف قوانین دست و پاگیر و همچنین تسهیل امور تجاری قطعا می‌توانیم سهم بالاتری از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهیم.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به رشد ۵ درصدی تولید سیمان در کشور به خبرنگار ما گفت: بومی سازی بسیاری از فناوری‌های تولید سیمان و همچنین استفاده از امتیازات داخلی باعث شده تا قدرت بالایی در تولید داشته باشیم اما افزایش نرخ کرایه و حمل و نقل مزیت‌های رقابتی سیمان و کلینکر تولیدی ایران را کاهش داده است.

وی معتقد است اکنون ایران امکان تولید تمام سیمان مورد نیاز داخلی را دارد و می‌تواند سهم بالایی دربازارهای منطقه برای خود دست و پا کند اما هزینه بالای حمل و نقل این امتیازات را تقریبا بی‌اثر کرده و لازم است در این زمینه تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

شیخان معتقد است درصورت از دست رفتن بازارهای صادراتی دوباره به دست آوردن آنها کمی دشوار و برخی موارد غیر ممکن است، بنابراین سیاست‌های حمایتی برای صادرکنندگان باید به گونه‌ای باشد که قدرت رقابت و حفظ بازار برای آنها مهیا باشد بخصوص در کشورهای سوریه و عراق که اکنون مشغول بازسازی هستند.

وی تصریح کرد: می‌توانیم برای حمل و نقل سیمان سوبسید درنظر بگیریم تا این صنعت نه تنها نسبت به تامین نیاز داخلی بلکه در زمینه اشتغال‌پایدار و ارزآوری با سهم بازار صادراتی بیشتر گام‌های موثرتری بردارد.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به ارز آوری صادرات سیمان، گفت: به ازای هر تن صادرات سیمان تقریبا حدود ۳۰ دلار و کلینکر حدود ۱۸ دلار ارزآوری دارد و ممکن است این رقم بیشتر هم شود که بستگی به مرز صادراتی مورد نظر دارد و خوشبختانه به دلیل توان تولید داخلی سیمان هیچ وارداتی در این زمینه نداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =