بهرامن

صنعت سنگ‌های تزئینی با گردش مالی 27 میلیارد دلار سالانه در دهکده جهانی یکی از بارزترین فرصت‌های اقتصادی برای ایران با توجه به اندوخته‌های معدنی و ثبت جهانی سنگ تراورتن محلات است.

به گزارش ایراسین، امتیازی که می‌توان براساس آن دستاوردهای اقتصادی و اشتغالزایی بالایی برای کشور ایجاد کرد و سهم بالاتری از این گردش برای ایران متصور شد. اما در این زمینه به دلیل سیاست‌گذاری‌های مختلف می‌بینیم مشکلاتی به فعالان این عرصه تحمیل می‌شود که بعضا زیان بالاتری از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد ایران ایجاد می‌کند.

یکی از بخش‌های صنعت معدن که از این روند زیان قابل توجهی را تحمل می‌کند، بخش سنگ‌های تزئین است که متاسفانه تا امروز درگیر سیاست‌گذاری اشتباه بوده و فعالیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاران را با چالش روبرو کرده است درحالی که همکاری و همفکری بخش خصوصی با سیاست‌گذاران اصلی می‌تواند از بروز مشکلات اینچنینی جلوگیری کرده و فرصت‌های طلایی در اقتصاد معدن ایران ایجاد کند.

درنگاه اول اگرچه تمام مسئولان صحبت از حمایت و مدیریت شرایط برای بهبود اوضاع کسب و کار صاحبان معادن می‌کنند اما نبود اشراف کامل آنها نسبت به مشکلات واقعی و فرصت‌های موجود مانعی بوده تا اغلب سیاست‌گذاری‌ها بجای اینکه شرایط بهبود کسب و کار را برای صاحبان معادن ایجاد کند مشکلاتی را به آنها تحمیل می‌کند که عاملی شده برای تعطیلی بخش بالایی از معادن و کارخانه‌های سنگ کشور بخصوص در منطقه استان مرکزی.

در این زمینه بهترین راهکار استفاده بهینه از جایگاه ستاد سنگ است، چون اعزای این ستاد همگی به نوعی دستی بر آتش این صنعت داشته و می‌دانند مشکلات واقعی برای رونق کسب و کار معادن سنگ ایران چیست، پس اگر بگوییم این ستاد در واقع حلقه مفقوده میان بخش خصوصی سنگ ایران و سیاست‌گذاران است بی‌راه نگفته‌ایم.

فعالیت منطقی این ستاد و به‌بازی گرفتن آنها از سوی سیاستگذاران بخش معدنی قطعا شرایطی فراهم می‌کند که در اینده نزدیک شاهد روند بهبود اقتصاد معادن و کارخانه‌های سنگ تزئینی در کشورمان هستیم و امیدواریم نتایج مثبت آن الگویی مناسب برای سایر بخش‌های معدنی و ارتباط آنها با مسئولان باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =