رییس بومی سازی فولاد مبارکه

رئیس بومی سازی فولاد مبارکه با اشاره به اینکه فولاد مبارکه در زمینه بومی سازی از سال 1380به صورت ساختار یافته و قوی شرکت کرده و روی قطعات مکانیکی و بازارهای سازمان یافته برنامه ریزی کرده است، گفت: این شرکت در زمینه برق و تجهیزات، بومی سازی را دنبال کرده است.

فروغی در گفت و گو با ایراسین ادامه داد: در حال حاضر بیش از 100 هزار قطعه و تجهیز در فولاد مبارکه بومی سازی شده است .

وی با تاکید بر اینکه در حوزه تامین سعی کرده ایم که نیاز داخل را تهیه کنیم تصریح کرد: با اقداماتی که در حوزه بومی سازی برای تولید اقلامی که نیاز داشته ایم انجام شده، توانسته ایم بیش از 70 درصد تولید داخلی را در دست بگیریم که مبلغ قابل توجهی را هم شامل می شود.

 رییس بومی سازی فولاد مبارکه ادامه داد: زمانی که بومی سازی را شروع کردیم، تولید فولاد حدود 2 و نیم میلیون و کمتر از سه میلیون بود، اما از سال 80 که به شکل ساختار یافته تولید را شروع کردیم، تا اکنون که سال 98 است به تولید 7 میلیون تن در سال رسیده ایم و این روند به شکل صعوده بوده و رشد تولید داشته ایم.

فروغی با اعلام اینکه با شرکت های دانش بنیان و سازندگان این شرکت ها کار می کنیم و بر روی قطعات و تجهیزاتی که بومی سازی نشده است به شدت کار می کنیم اظهار داشت: امسال هم از دوره ای که مهندس عظیمیان تشریف آورده اند، رویکرد فولاد در زمینه بومی سازی را عوض کردند و فرمودند از سطح قطعه و تجهیز، به سطح خط تولید برویم و خوشبختانه در این زمینه هم فعالیت هایی شروع شده است .

وی پشتیبانی معاونت علمی فناوری رییس جمهوری و همکاری با فولاد را قدم خوبی در زمینه بومی سازی برشمرد و گفت: در کل در بحث خودکفایی که اساس بومی سازی است، هدف اصلی و رویکرد ما پشتیانی پایدار از تولید است و باید تامین پایدار هم داشته باشیم.

فروغی ادامه داد: بهترین راه برای بومی سازی تامین داخلی است و از منظر کیفیت در زمینه بومی سازی هم این موضوع را متذکر شوم که در دهه 80 مشکلاتی در این رابطه داشتیم و سازنده ها توان تولیدشان پایین تر بود، ولی خوشبختانه با فعالیت های فولاد مبارکه به عنوان اولین شرکت مادر برای بومی سازی است، ساختار نیروی انسانی و مدیریت ایجاد شد و اکنون خود سازنده ها کیفیت کارشان بعضا از تولید کنندگان خارجی بهتر است و تنها در مواردی تخصصی و خاص که رقابتی است با مشکلاتی روبرو هستیم، اما در کل حرکتی که در حوزه بومی سازی انجام داده ایم در حوزه قطعه و تجهیز به مرحله خودکفایی رسیده ایم.

رییس بومی سازی فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه این فعالیت ها باعث شده  که تحریم ها نتواند تولید ما را کم کند اظهار داشت: در حوزه خط تولید و فرایند هم با دستور مدیر عامل جدید امیدواریم که طی 5 سال آتی به نتایج خوبی برسیم و در افق چشم انداز آینده فولاد کلا یک فولادسازشویم و به خودکفایی برسیم.

وی افزود: در زمینه دانش روز نیز ما واقعا در حوزه بومی سازی توجه داریم و شرکت های دانش بنیان به روز کار می کنند.

فروغی با اشاره به اینکه در این رابطه سعی کرده ایم برای تولید قطعات ابتدا دانش روز را بررسی کنیم و سپس به روز ترین قطعه را بسازیم گفت: سعی کرده ایم در حوزه سیستم ها ورود کرده و دانش خود را در این رابطه به روز رسانی کردیم .

رییس بومی سازی فولاد مبارکه ادامه داد: برای اینکه اقلام و تجهیزات به روز باشد به شکل تخصصی و با کارشناسی خطوط و دسترسی به دانش فرایندهای خطوط به این حوزه وارد شده ایم.

فولاد مبارکه مختص مبارکه نیست و مرز کشور ملاک است ، گفت در زمینه توسعه فولاد هم حمایت های لازم می شود.

فروغی در ادامه با اشاره به صادرات سنگ خام این موضوع را مانند این فرایند دانست که کالایی در خارج تولید شود و ما آن را بخریم در حالی که معادل آن در کشور تولید می شود و این خیانت است بیان کرد: کلا هر ماده خام معدنی که  صادر شود یک خیانت است، چون سازنده ایرانی بیکار می شود و همینطور کسی که ماده خام را خارج می کند خیانت به صنایع زیردست است، چرا که این مواد خام می تواند به ورق نهایی تبدیل شود و اشتغال و ارزش افزوده و رشد فرهنگی اجتماعی و صنعتی ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: به گفته مقام معظم رهبری اگر از سرچشمه مواد خام بفروشیم یک ظلم است.

رییس بومی سازی فولاد مبارکه در پایان گفت: ما هنوز صد در صد تولید نمی کنیم، اما می خواهیم به سمت کشورهای پیشرفته برویم و به جایی برسیم که اقلامی که در داخل کشور توان تولید هست را تولید کنیم و به خودکفایی کامل برسیم امیدواریم که این اتفاق بیافتد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =