شکوری

درحالی برای رونق صادرات غیرنفتی بسیاری از کارشناسان تاکید بر جایگاه معدن و صنایع معدنی دارند که یکی از مشکلات این بخش از اقتصاد کشورمان جذب سرمایه است.

اما به دلیل برخی سوء مدیریت‌ها و همچنین قوانین دست‌وپاگیر صاحبان سرمایه انگیزه آنچنانی برای ورود به این بخش نداشته و تقریبا موضوع سرمایه‌گذاری در معادن با کندی پیش می‌رود.

از این رو ایراسین گفت‌وگویی با دکتر بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

معادن ایران واقعا جذابیتی برای صاحبان سرمایه دارد؟

واقعیت امر اینجاست که موقعیت جغرافیایی ایران امتیازات معدنی گسترده‌ای برای کشورمان فراهم کرده که بسیاری از فعالان داخلی و حتی خارجی‌ها علاقمند به سرمایه‌گذاری و فعالیت در این بخش هستند، اما مشکلاتی مانع از تحقق این مهم می‌شود. اجازه دهید اینگونه بگویم که ایران در بخش معدن رتبه 5 دنیا را به خود اختصاص داده و تقریبا یک درصد از کل ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد.

مشکل به نظر شما چیست؟

ببینید واقعیت امر اینجاست که دولت و قوانین دست و پاگیر دراین زمینه بسیار تاثیر گذار است و نباید این مشکلات را نادیده بگیریم و به دنبال حاشیه‌ها برویم. من معتقدم قانون‌گذاری نامناسب باعث شده تا روند جذب سرمایه در این بخش پرپتانسیل بعضا غیرممکن و یا کند باشد.

شما به پتانسیل‌های ایران در بخش معادن اشاره کردید، مهمترین امتیازات ایران چیست؟

اگر از  داشته‌های معدنی بگذریم، دسترسی به آبهای آزاد، نیروی متخصص ارزان، انرژی ارزان و از همه مهمتر بازاری 400 میلیون نفری اطراف ایران است که انگیزه سرمایه‌گذاری را برای صاحبان سرمایه بالا می‌برد. اجازه دهید برای شما مثالی بزنیم ببینید امروز افغانستان، عراق، سوریه برای بازسازی و تکمیل زیرساخت‌های خود نیازمند انواع و اقسام محصولات معدنی از سیمان و فولاد گرفته تا کاشی و سرامیک دارند. خوب حالا سئوال اینجاست که کدام بازار برای آنها مناسب است؟ آیا پاسخ غیر از ایران است.

یعنی رقیبی در منطقه نیست؟

منظور بنده این نیست قطعا رقیب داریم که یکی از مهمترین‌ها کشور ترکیه است، اما ایا واقعا این بازار گسترده تنها با یک کشور قابلیت پاسخگویی دارد؟ پس باید برای خودمان سهم بازار تعریف کنیم و اصولی وارد شویم.

نظر شما درباره مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی در این صنعت چیست؟

مشکل اصلی ریسک بالای ورود سرمایه‌های خارجی به بازار ایران است. دولت و مجلس باید با استفاده از قوانین منطقی و اصولی البته با نظر کارشناسان این نکته را برطرف کنند. امروز یک سرمایه‌گذاری خارجی واقعا نمی‌داند مبنای محاسبه و نرخ تبدیل ارز چیست، یا اینکه چطور می‌تواند منافع حاصل از سرمایه گذاری را از کشور خارج کند و در نهایت مشکلات بانکی نیز وجود دارد.

به نظر شما چقدر جای سرمایه‌گذاری در معدن وجوددارد؟

به من اجازه دهید با بیان این مطلب پاسخ شما را بدهم که امروز ما تنها از یک درصد از ذخایر معدنی ایران استفاده می‌کنیم پس هنوز بی‌نهایت فرصت سرمایه‌گذاری وجود دارد. البته پایه اصلی تمام این سرمایه‌گذاری‌ها از اکتشاف می‌گذرد.

منظور شما چیست؟

کاملا واضح است، انطور که امارها و شواهد نشان می‌دهد طی دهه‌های اخیر سرمایه‌گذاری درستی در بخش اکتشاف صورت نگرفته و اکنون تقریبا بسیاری از پتانسیل‌های ایران ناشناخته است. پس اگر واقعا قصد داریم از بخش معدن در اقتصاد خودمان بیشتر استفاده کنیم ابتدا باید در بخش اکتشاف سرمایه‌گذاری هدفمند داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =