مهدی صادقی نیارکی

سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت گفت: تفاهم نامه وزارت صمت با معاونت قضایی دادستانی در پیشبرد مصوبات ستاد تسهیل منعقد شد.

در حاشیه برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مهدی صادقی نیارکی سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگویی با ایراسین، گفت: بخش های مختلف اقتصادی کشور به دلیل بعضی از محدودیت ها تحت تاثیر قرار گرفته اند ولی بخش صنعت به دلیل توجه به افزایش عمق ساخت داخل و جایگزینی واردات وارد مرحله افزایش تولید در کالاهای مزیت دار شده است.

نیارکی در ادامه افزود: در شش ماهه دوم مشروط به تامین به موقع منابع ارزی و نقدینگی مورد نیاز از سوی نهادها و موسسات پولی و بانکی؛ دستاوردهای مناسبی در حوزه رونق تولید و افزایش صادرات را خواهیم داشت.

وی با تاکید بر حمایت وزارت صمت از صنایع مزیت دار گفت: برگزاری میزهای تخصصی و همچنین افزایش عمق ساخت داخل از جمله برنامه های الویت دار در وزارت صمت است.

نیارکی با اشاره به توسعه صادرات غیر نفتی برای معرفی محصولات ساخت ایران به اقصی نقاط دنیا تصریح کرد: توجه به صادرات غیرنفتی منجر به ارز آوری و همچنین تامین نیازهای ارزی حوزه تولید می شود.

وی با تشریح وضعیت صنعت در شش ماهه اول سال 98 گفت: در بخشی از صنایع که عمق ساخت داخل بیشتری دارند، رونق تولید عمیق تر است ولی بعضی از صنایع که برای تامین مواد اولیه؛ واسطه ای و تامین زنجیره لجستیک نیاز به واردات دارند، در تلاش هستیم تا با تامین به موقع مواد اولیه، محصولات صنعتی در شرایط مناسبی وارد بازار بشوند.

سرپرست معاونت امور صنایع با اشاره به فعالیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: در ستاد ملی تسهیل مباحث کلان حوزه صنعت رسیدگی می شود و مصوبات کلان ابلاغ می شود ولی در کارگروه های استانی مسائل خرد بنگاه ها با حضور همه اعضا ستاد رسیدگی و ابلاغ می شود.

نیارکی با اعلام این خبر که انعقاد تفاهم نامه ای با معاونت قضایی دادستانی مبنی بر پیگیری اجرایی شدن مصوبات انجام شده است، گفت: تامین نقددینگی و تعیین تکلیف بدهی های بانکی، مباحث مربوط به بیمه تامین اجتماعی و مباحث زیر ساختی از جمله آب و برق بنگاه ها از جمله مشکلات بنگاه های صنعتی می باشد که در کارگروه های استانی رسیدگی می شود.

وی در پاسخ به اعلام گزارش هایی در زمینه رشد مطلوب صنعتی، گفت: بیشتر صنایعی که عمق ساخت داخل بیشتری دارند همانند کانی های غیرفلزی و آنهایی که وابستگی کمتری به مواد اولیه واسطه ای و تجهیزات دارند، صدق می کندو ما این رشد را هم در وزن صادرات و هم در تولید بخش بنگاههایی که جایگزین واردات شده اند، مشاهده کرده ایم.

سرپرست معاونت امور صنایع مهمترین چالش صنعت را تامین نقدینگی و منابع مالی دانست و گفت: نقطه قوت صنعت ساخت داخل است که به واسطه افزایش نرخ ارز بسیاری از کالاها توجیه دارد که در داخل تولید شود.

در پایان این گفتگو گفت: تولید داخل سبب تحکیم و تقویت اقتصاد می شود و تحکیم و تقویت اقتصاد باعث برونگرایی و صادرات می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =