رضا شهرستانی 1

عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: یکی از اقدامات مهم در شرایط جنگ اقتصادی فعلی، تولید با تمام توان است که  لازمه آن تامین پایدار مواد اولیه است تا قیمت تمام شده کاهش یافته و شاهد سود دهی باشیم.

محمدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین، در پاسخ به اینکه افزایش تعرفه عوارض صادرات مواد اولیه فولاد تا چه اندازه به چالش های این زنجیره کمک می کند گفت: ابتدا باید در نظر داشت، قرار دادن تعرفه بر روی مواد معدنی به منظور جلوگیری از خام فروشی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا یک الزام است که در دستور کار قرار گرفت و نیاز است همه با رویکرد منافع ملی از آن حمایت نمایند.  

وی در ادامه افزود: مشکل ریشه ای این است، دولت سیاستی را در پیش گرفته که برای عام مردم قیمت حمل و نقل و مسکن را کاهش دهد لذا دو صنعت را هدف گرفته است یکی صنعت خودرو که می خواهد با قیمت پایین تولید و عرضه شود و دوم مسکن.

عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با اشاره به عوامل افزایش قیمت مسکن در کشور، گفت: دولت بر روی محصولات فولادی مانند میلگرد و تیرآهن فشار آورده اما بر روی ورق خیر. زیرا از ورق در برج سازی عده خاصی استفاده می کنند اما اکثریت جامعه از میلگرد و تیرآهن را ترجیح می دهند.

وی با تاکید بر حفظ اقتصاد مقاومتی در شرایط جنگ اقتصادی، تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم در شرایط جنگ اقتصادی فعلی، تولید با تمام توان است که  لازمه آن تامین پایدار مواد اولیه است تا قیمت تمام شده کاهش یافته و شاهد سود دهی باشیم. لذا بهتر است دولت اجازه دهد عرضه و تقاضا همدیگر را پیدا کنند و بر این اساس برنامه ریزی صورت گیرد.

شهرستانی در ادامه در پاسخ به نحوه عملکرد اکتشافات در زمینه مواد اولیه زنجیره فولاد، گفت: در اکتشافات صورت گرفته در حال حاضر ۳/۲ میلیارد تن سنگ وجود دارد و اگر بخواهیم با چشم انداز ۱۴۰۴ پیش برویم به ازای هر یک تن فولاد، حدود سه تن سنگ آهن نیاز داریم و لذا برای تولید ۵۵ میلیون تن در حدود ۱۵۰ میلیون تن سنگ در سال نیاز داریم.

وی افزود: تمام ذخایر فعلی که تخمین زدند بیش از ۱۵ سال نخواهد بود و بنابراین به یک وارد کننده سنگ آهن تبدیل شویم. این ماده اولیه ارزشمند ثروتی ملی است  که به امروزیان و آیندگان تعلق دارد و از طریق آن زنجیره فولاد تکمیل شود و به تبع اشتغالزایی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا را شاهد خواهیم بود.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با تاکید بر اینکه شفافیت عملکرد در صنعت فولاد بسیار مطلوب است، گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات در فولادی ها بیشتر از معدنی ها است.   به ازای هر یک تن فولاد که صادر می شود در حال حاضر حدود ۳۶۰ دلار درآمدی است که به کشور برمی گردد در صورتی که اگر یک تن به سه تن تبدیل شود از لحاظ سنگ در نظر گرفته شود حدود ۱۵۰ دلار باشد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه تا چه اندازه زنجیره فولاد می تواند در شرایط کنونی به کشور در زمینه گسترش اقتصاد و افزایش توان صنعتی و صادراتی کمک کند، گفت: به دلیل اینکه در شرایط تحریم قرار داریم  باید وابستگی را به نفت کمتر کنیم. نفت اگر تبدیل به انرژی و سپس به عنوان مثال محصولات پتروشیمی شود ارزش افزوده بیشتری دارد.

شهرستانی افزود: اگر نفت نفروشیم و به جای تبدیل مواد معدنی به فولاد  هم خام فروشی را شاهد باشیم به توسعه یافتگی نمی رسیم زیرا معیار توسعه یافتگی، خام فروشی نیست بلکه میزان تولید فولاد و محصولات دارای ارزش افزوده بالا است بنابراین نیاز است معدنی ها با آینده نگری ابتدا به تکمیل زنجیره فولاد و سپس به صادرات مواد معدنی بیندیشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =