آلومینیوم

کارشناس آلومینیوم گفت: درحالی برخی شواهد از مشکلات تولید صنعت آلومینیوم حکایت دارند، اما گروهی از کارشناسان براین باورند هنوز هم فرصت برای رونق صنعت فلز قرن ۲۱ وجود دارد و باید از آن استفاده کنیم.

شهریار طاهرپور کارشناس آلومینیوم در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: مس و آهن به دلیل داشتنه منابع غنی از دیرباز به عنوان صنایع پیشرو مطرح بوده‌اند؛ به همین دلیل در بسیاری از موارد سایر فلزات آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته‌اند، اما توسعه صنایع و همچنین نیازهای اخیر باعث شده تا برخی فلزات مثل آلومینیوم مورد توجه قرارگیرند.

وی در ادامه  افزود: فلز آلومینیوم، نقشی اساسی و برجسته در زمینه‌های مختلف توسعه دارد؛ از این رو توجه ویژه به این عنصر و فراگیری اساسی کاربرد آن در عرصه‌های گوناگون می‌تواند رشد و نمو یک جامعه اقتصادی پربار را به همراه داشته باشد.

به گفته این کارشناس ویژگی‌های مثبت این فلز اعم از استحکام، مقاومت، زیبایی، سبکی و از همه مهم‌تر پایداری محیطی، وجه تمایز اصلی این فلز با سایرین است. پایداری محیطی بسیار مناسب آلومینیوم در حدی است که می‌تواند تنها با ۵درصد انرژی اولیه خود، بازیافت شود.

وی با بیان اینکه آینده بسیاری از صنایع تولیدی جهان، با این فلز گره خورده است گفت: این صنعت به دلیل ویژگی‌هایی چون کاربردهای مختلف و متنوع، نوآوری در محصولات جدید و توسعه با ملاحظات زیست‌محیطی، در حال تقویت موقعیت خود در اقتصاد و تجارت جهانی است.

طاهرپور با اشاره به گسترش صنایع خودرویی در سراسر جهان ادامه داد: آلومینیوم فلزی است که صنایع خودروسازی با استفاده از آن می‌توانند وزن خودروی تولید شده خود را کاهش دهند و به‌ازای هر ۱۰۰کیلوگرم کاهش وزن در خودرو حدود ۸گرم بر کیلومتر از میزان انتشار دی‌کسیدکربن کاهش می‌یابد، به این ترتیب با توجه به حفاظت از محیط زیست قطعا صنایع خودرویی تقاضای بالایی برای این فلز خواهند داشت.

وی معتقد است اشتغالزایی بالای این صنعت قابل توجه است و جای تردید نیست رونق تولید آلومینیوم جایگاه اقتصادی بالایی هم در کشورهای تولیدکننده خواهد داشت به صورتی که برآوردها بیانگر ایجاد اشتغال ۶ میلیون نفر در سراسر جهان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در صنعت آلومینیوم است.

این کارشناس صنعت آلومینیوم اظهار کرد: از این‌رو اگر بگوییم آلومینیوم فلز قرن ۲۱ است دور از واقعیت نگفته‌ایم و برای استفاده حداکثری از این امتیاز آماده باشیم بخصوص اینکه ایران پتانسیل‌های بالایی برای تولید این فلز در اختیار دارد.

وی به خبرنگار ما گفت: حتی از تمام این موارد اقتصادی نیز بگذریم با درنظر گرفتن اینکه آلومینیوم یک فلز دوستدار محیط زیست است بیشتر کشورها در قرن حاضر بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، چون حتی زباله‌های آلومینیومی با صرف هزینه‌ای بسیار کم دوباره قابل استفاده خواهند بود.

طاهرپور درباره ظرفیت‌های تولید آلومینیوم در ایران نیز اظهار کرد: درحال‌حاضر آلومینیوم اولیه‌ در شرکت‌های آلومینیوم ایران (ایرالکو)، آلومینیوم المهدی، هرمزآل و جاجرم توید می‌شود که با تکمیل پروژه‌ها بیش از ۱.۳ میلیون تن در سال تولید خواهیم.

وی تاکید کرد؛ انرژی و نیروی متخصص ارزان قیمت اگرچه می‌تواند قیمت تمام شده محصول را کاهش دهد؛ اما تحریم‌ها مشکلاتی را به این صنعت تحمیل کرده و قیمت تمام شده آلومینیوم ایران نسبت به همسایه‌های جنوبی ایران بسیار بالاتر است.

این کارشناس صنعت آلومینیوم راهکارهای بهبود تولید آلومینیوم در کشور را در امضای قراردادهای بلندمدت خرید آلومینا، پترولیوم کک و آند به منظور تامین مواد اولیه ارزان و باکیفیت به‌وسیله تولیدکنندگان اصلی بین‌المللی دانست و گفت: ادامه اعطای سوبسید انرژی از سوی دولت، ارتقای مداوم عوامل تولید به منظور کاهش هزینه‌های برق مصرفی، مواد اولیه و نیروی انسانی نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد تا آلومینیوم ایران همانند سایر کشورها شکوفا باشد.

وی درباره واردات مواد اولیه نیز اظهار کرد: واردات آلومینا در تمام کشورهای منطقه در سال جاری شاهد رشد خواهد بود؛ هر چند این میزان رشد برای کشورهای ترکیه و عربستان در مقایسه با سایر کشورها ناچیز است.

طاهرپور افزود: تقاضای آلومینا در ایران در صورتی که کل واحدهای ذوب آلومینیوم با تمام ظرفیت خود فعالیت کنند، به‌حدود ۹۸۰هزار تن می‌رسد که کمتر از ۲۵۰هزار تن آن را می‌توان از داخل تامین کرد.

وی معتقد است با بهره‌برداری از کارخانه آلومینیوم جنوب سالانه ۶۰۰هزار تن به نیاز آلومینای کشور افزوده می‌شود؛ بنابراین ایران بیش از ۱.۵میلیون تن آلومینا نیاز دارد و کمبود ۱.۲۵میلیون تنی در تامین آلومینا موضوعی است که باید به‌طور جدی به دنبال راهکار آن باشیم.

این کارشناس صنعت آلومینیوم در پایان به خبرنگار ما گفت: میانگین سرانه مصرف آلومینیوم در جهان حدود ۹کیلوگرم است درحالی که سرانه مصرف آلومینیوم ایران در ۱۰ سال گذشته حدود ۴.۵کیلوگرم در نوسان بوده و سال به سال فاصله آن از میانگین جهانی در حال افزایش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =