• ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
  • کد خبر: 3851
  • readingTime: ۲ دقیقه
هوش مصنوعی خودرو

کنفرانس سالانه نوآوری صنعت خودرو با حضور نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش صنعت خودرو، مدیران خودروسازی و دانشجویان این صنعت به اهتمام انجمن نمایندگی های اتومبیل تریلیوم با موضوع هوش مصنوعی در صنعت خودرو برگزار شد.

به گزارش ایراسین، کنفرانس سالانه نوآوری صنعت خودرو با حضور نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش صنعت خودرو، مدیران خودروسازی و دانشجویان این صنعت به اهتمام انجمن نمایندگی های اتومبیل تریلیوم با موضوع هوش مصنوعی در صنعت خودرو برگزار شد.

موضوع سخنرانی نماینده مایکروسافت در کنفرانس نوآوری صنعت خودرو، هوش مصنوعی در طراحی خودروها و گسترش فناوری های مرتبط در سال های آتی بود. هوش مصنوعی کاربردهای متعددی در خودرو پیدا کرده است از جمله خدمات ابر [ذخیره اطلاعات در Cloud] بیمه و مونیتورهای داشبورد.

خودروهای امروزی هر روز به حسگرهای بیشتری مجهز می شوند که می توانند به موقع و در وضعیت های خطرناک به راننده هشدارهای لازم را بدهند. از جمله هشدار احتمال برخورد از رو به رو، هشدار حضور خودرو یا انسان در نقاط کور، کروز کنترل وفق پذیر با سرعت سایر خودروهای اطراف، فرمان هوشمند، ردیاب های ترافیکی و غیره به ایمنی و راحتی خودرو کمک می کنند.

در زمینه خودران ها [خودروهای بدون نیاز به راننده] شرکت های تویوتا، مرسدس بنز، ولوو و آئودی در استفاده از هوش مصنوعی پیشرو هستند. تا استفاده همگانی از خودران ها حداقل یک دهه فاصله است اما با همگانی شدن آن علاوه بر کاهش تصادفات، ترافیک و آلایندگی ها نیز کاهش خواهدیافت.

استفاده از هوش مصنوعی در خودرو به صاحبان آن کمک خواهد کرد که از عیب یا عملکرد نامطلوب بخش های مختلف خودروی خود باخبر شده و به موقع به رفع آن بپردازند. اما از آن جایی که تمامی خودروها و تمامی قطعات آن به اینترنت متصل هستند، اطلاعات در خصوص عیب یا عملکرد نامطلوب حین حرکت هم قابل انتقال به نمایندگی های خدمات پس از فروش است و به این ترتیب امکان هماهنگی با نزدیک ترین نمایندگی یا مرکز ارائه خدمات فراهم شده برای رفع عیب وجود دارد. ضمن آن که نزدیک ترین نمایندگی با بررسی موجودی قطعات خود می تواند با صاحب خودرو هماهنگ باشد.

این خدمت جدید «تعمیر نگهداری پیشگیرانه و پیش بینانه»  predictive maintenance نام دارد. با این روش پیش از آن که عیب یا عملکرد نامطلوب قطعه ای در خودرو موجب شود صاحب خودرو در راه بماند، سیستم به راننده هشدار داده و اگر راننده به موقع به این هشدار توجه کند، احتمال آن که خودرو صاحبش را در موقعیت نامناسب جا بگذارد به حداقل ممکن می رسد.

در حال حاضر حتی در طراحی و ساخت خودرو نیز از هوش مصنوعی بهره برداری می شود. در همان طراحی، قطعات طوری ساخته می شوند که در صورت بروز عیب یا نقص در عملکرد، در برخی موارد بدون مراجعه صاحب خودرو به نمایندگی از راه دور با تغییر در تنظیمات، برخی از این عیب ها رفع می شوند. درست مثل خودروهای مسابقه ای که حین مسابقه، بدون نیاز به توقف خودرو، برخی از عیوب رفع می شوند.  

در کارخانه های خودروسازی نیز بخشی از کارها به هوش مصنوعی سپرده شده، برای مثال سیستم رنگ خودرو، نقطه جوش قطعات، مونتاژ برخی قطعات بدون دخالت انسان و با کمک هوش مصنوعی انجام خواهند شد. استفاده از هوش مصنوعی در خط تولید، باعث افزایش بهره وری، دقت، ایمنی، انعطاف پذیری و کاهش ضایعات در فرایند تولید خواهد شد.

در ایالات متحده سالانه ۶ میلیون تصادف رانندگی اتفاق می افتد که منجر به قتل ۳۷ هزار نفر می شود. بدون تردید استفاده از هوش مصنوعی به کمتر شدن این آمار کمک می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =