زاینده رود

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: اجرای حکم سراسری در روستای زردخشوییه و رفع تصرف از جزیره مهربان در باغبهادران با وجود فشارهای گسترده اجتماعی برای ممانعت از اجرای احکام از جمله آزادسازی‌های سراسری در استان اصفهان بود و تاکنون ۲۱۱ هکتار از کل حوضه آبریز زاینده‌رود آزادسازی شده است.

به گزارش ایراسین، مجید پهلوانی‌نژاد امروز در نشست خبری ساماندهی رودخانه زاینده ‌رود اظهار کرد: رسالت سازمان آب منطقه‌ای، سقائیت است و طرح ساماندهی از سال ۹۵ با همین هدف در غرب اصفهان انجام شد.

مدیر دفتر طرح‌های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان ادامه داد: کشاورزان به عنوان رکن اصلی و مقام قضایی و مشاوران مهندسی در اجرای این طرح مطابق تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب همکاری داشتند، یکی از عوامل موفقیت طرح تا این لحظه همکاری کشاورزان و توجیه‌شدن آن‌ها درباره اثر انجام این طرح برای کشاورزی استان است.

وی بیان کرد: حوضه آبریز زاینده رود ۳۱ هزار کیلومترمربع مساحت دارد، طول این رودخانه از خروجی سد زاینده‌رود ۳۵۶ کیلومترمربع است که در اثر تجاوزها مشکلاتی در حریم و بستر رودخانه ایجاد شده است.

پهلوانی‌نژاد در تشریح وظایف دفتر طرح‌های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان عنوان کرد: جلوگیری از تجاوز به رودخانه و رفع تجاوز، ایجاد جاده دسترسی، رفع موانع از جمله بندها، جمع‌آوری نخاله، کنترل سیلاب و جلوگیری از پس‌زدگی آب و ممانعت از ورود پساب به رودخانه از جمله وظایف دفتر طرح‌های توسعه منابع آب هستند.

آزادسازی ۲۱۱ هکتار از کل حوضه آبریز زاینده‌رود

احمدرضا صادقی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: پهنه ۱۰۵ هزار کیلومترمربعی استان اصفهان آبراه‌ها و مسیل‌های زیادی دارد که ۶ هزار کیلومتر از آن‌ها شناسایی شده و ۴ هزار کیلومتر قابلیت مطالعه دارد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان ادامه داد: رسالت این دفتر حفاظت از حریم و بستر رودخانه و پایش برای جلوگیری از سوءاستفاده از رودخانه و معادن شن و ماسه است.

وی یادآور شد: مطالعات و نقشه‌برداری برای تعیین حریم و بستر زاینده‌رود از سال ۷۸ در چند بازه زمانی از کوهرنگ تا تالاب گاوخونی انجام و در اواسط دهه ۸۰ به میزان ۵۰ هزار کیلومتر مربع با استفاده از جدیدترین روش‌های نقشه‌برداری مطالعه شد.

صادقی با اشاره به این که نتایج نقشه‌برداری‌ها در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار گرفته است، اضافه کرد: تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان نقشه‌برداری و مصوب شده که از لحاظ طول و کیفیت نقشه‌برداری در کشور نمونه است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان این که ساماندهی اعتبار زیادی نیاز دارد تأکید کرد: هر متر ساماندهی یک میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که در شرایط فعلی اعتبارات به سختی در اختیار این بخش قرار می گیرد، با این وجود حدود ۹۰ کیلومتر از طول رودخانه را دیوارسازی و ۱۵۰ کیلومتر را لایروبی کردیم.

وی با اشاره به این که در سال‌های گذشته نسبت به حفاظت از زاینده‌رود کم‌کاری شده، عنوان کرد: از سال ۹۳ رویکرد حفاظتی را تغییر دادیم و قراردادهایی برای حفاظت منعقد کردیم که در نتیجه آن اتفاقات خوبی در سال ۹۵ رقم خورد و تخلفات کاهش پیدا کرد.

صادقی خاطرنشان کرد: در گذشته هیچ هماهنگی با شرکت آب منطقه‌ای انجام نمی‌شد اما امروز ادارات ثبت اسناد و املاک، جهاد کشاورزی و شهرداری‌ها برای صدور مجوز استعلام می‌کنند.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان یادآور شد: اجرای حکم سراسری در روستای زردخشوییه و رفع تصرف از جزیره مهربان در باغبهادران با وجود فشارهای گسترده اجتماعی برای ممانعت از اجرای احکام از جمله آزادسازی‌های سراسری در استان اصفهان بود و تاکنون ۲۱۱ هکتار از کل حوضه آبریز زاینده‌رود آزادسازی شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =