سعد محمدی

مدیرعامل شرکت مس گفت: برای پنج سال آینده ۵۵۰ میلیارد تومان برای اکتشاف اختصاص می‌دهیم و ۲ میلیارد تن به ذخایر مس با عیار ۰.۴درصد اضافه می‌کنیم.

به گزارش ایراسین، در حاشیه همایش و نمایشگاه فلزات غیر آهنی اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت مس، با اعلام اینکه افزایش ذخیره معدنی از ۲۲ میلیون تن مس خالص به ۳۴، ۵ میلیون تن مس خالص افزایش یافته است، گفت: با افزایش ذخیره معدنی کشور هم‌اکنون ۴، ۱۵ درصد کل ذخایر جهان در اختیار ایران است و رتبه هشتم را از این نظر در بین کشورهای جهان دارد. شیلی با ۱۷۰ میلیون تن رتبه نخست ذخیره معدنی مس را در اختیار دارد.
سعدمحمدی با تاکید بر کاهش عیار مس در سال های اخیر گفت: از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۵ عیار مس کاهش پیدا می کند و از سوی دیگر در دنیا سالانه حدود ۲درصد تقاضا برای مس ایجاد می‌شود.

وی در ادامه افزود: روند تولید کنسانتره مس در این بازه زمانی نشان می‌دهد که تولید کنسانتره در این شرایط در حال افزایش است و بنا به آمار CRU تا ۵ سال آینده  ۲، ۵ میلیون تن به تقاضای جهانی مس افزوده می‌شود.
سعد محمدی گفت: سرمایه‌گذاری سالانه چند تریلیون دلاری کشورهای توسعه‌یافته در زیرساخت‌ها و  جایگزینی خودروهای الکتریکی به‌جای خودروهای بنزینی از مهم‌ترین دلایل افزایش تقاضا در این بازه زمانی است.
وی افزود: همچنین بررسی نشان می‌دهد در حال حاضر میزان انرژی استفاده‌ شده از نفت ۳۹ درصد است اما تا سال ۲۰۵۰ به ۱۹ درصد می‌رسد اما این موضوع برای انرژی برق کاملاً روند معکوسی طی خواهد کرد و از حدود ۱۳ درصد فعلی به حدود ۴۹ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت مس با اشاره به این‌ که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ از فرصت افزایش تولید و توسعه استفاده نکردیم گفت: با توجه به افزایش  ۲، ۵ میلیون تنی تقاضای جهانی مس بهره‌برداری از طرح‌های توسعه برای در اختیار گرفتن بخشی از این تقاضا باید با قدرت پیگیری شود.
سعد محمدی تأکید کرد: در این راستا از سال ۲۰۱۹ بهره‌برداری از طرح‌های جدید افزایش تولید کنسانتره همگام با شرایط و سیاست‌گذاری‌های جهانی در دستور کار شرکت مس قرار گرفته است.
وی در ادامه گفت: هزینه سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای شرکت مس یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو بعلاوه ۱۳ هزار میلیارد تومان است که با بهره‌برداری کامل آنها در سال ۱۴۰۲ شاهد تولید بیش از ۴۶۵ هزار تن مس کاتدی خواهیم بود.
سعد محمدی افزود: تا پایان سال جاری ظرفیت ذوب کشور به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد و در حوزه تولید کاتد امسال به رکورد بالای ۲۶۰ هزار تن مس کاتدی خواهیم رسید و در سال بعد برای اولین بار بالای ۳۰۰ هزار تن مس کاتدی تولید خواهیم کرد.
وی با اشاره به این‌که بهره‌برداری از معادن مس درآلو، دره‌زار، میدوک ۲ و احداث فاز ۳ تغلیظ سونگون از مهمترین طرح‌های توسعه‌ای افزایش تولید کنسانتره است گفت: برای ۵ سال آینده ۵۵۰میلیارد تومان برای اکتشاف اختصاص می‌دهیم و ۲ میلیارد تن به ذخایر مس با عیار ۰.۴درصد اضافه می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت مس ادامه داد: در ۶ ماهه ۹۸، ۳۶ هزارمتر حفاری کردیم که برای کل سال ۸۰ هزار متر پیش بینی شده است این درحالی است که در سال گذشته تنها ۳۴ هزار مترمربع اکتشاف انجام دادیم.
سعد محمدی گفت: همچنین با انجام اکتشاف در سه معدن سونگون، سرچشمه و میدوک توانستیم ذخایر را به بیش از ۵ میلیارد تن برسانیم و در کل محدودها  ذخایر شرکت مس به  ۷ میلیارد و ۲۱ میلیون تن افزایش یافته است.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم شرکت مس که با هدف حفظ و صیانت از معادن مس در سال جاری انجام شده است کاهش عیار برداشت از معادن به ۶۳صدم درصد است در حالی که سال ۹۱  عیار برداشتی ۰/۶۴۵ درصد بود و به رغم این موضوع تولید افزایش یافته است.
سعد محمدی در ادامه گفت: در شهریور  رکورد تولید کاتد در طول عمر شرکت را داشتیم و در شش‌ماه نخست سال جاری به تولید بیش از ۱۳۲ هزار کاتد رسیدیم که ۲۶ درصد از برنامه جلوتر بود. همچنین در تولید آند ۲۵ درصد و در تولید کنسانتره مس و مس محتوی معدنی نیز بیش از ۵درصد رشد داشتیم.
مدیرعامل شرکت مس با اشاره به عملکرد درخشان فروش در شش‌ماهه نخست سال جاری گفت: در این بازه زمانی به فروش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان  رسیدیم که معادل درآمد کل سال گذشته شرکت مس بود. در سال ۹۷، ۴۷ هزار تن صادرات داشتیم اما در۶ ماه سال ۹۸ صادرات به ۵۲ هزار تن رسید.
سعدمحمدی با تأکید بر این‌ که در مجموع شرکت روند روبه رشد و صعودی را طی می‌کند گفت: امیدواریم با اقداماتی که در حوزه افزایش تولید و توسعه انجام می‌دهیم وظیفه خود را نسبت به‌ نظام مقدس جمهوری اسلامی انجام دهیم و باعث اعتلای اقتصاد و اشتغال‌زایی در کشور شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =