حسن‌زاده

معاون اموربندری و اقتصادی سازمان بنادر با اشاره به امضاء‌تفاهم نامه ساخت ترمینال مکانیزه موادمعدنی کشور اعلام کرد: این بندر می‌تواند تحولی شگرف در صنعت معدن ایران ایجاد و رقابت‌پذیری بالایی برای صنایع مرتبط به ارمغان آورد.

به گزارش ایراسین، محمدعلی حسن‌زاده در این زمینه گفت: پتانسیل‌های معدنی و صنایع وابسته به آنها در کشورمان بسیار زیاد است، از این رو برای دسترسی سرمایه‌گذاران و فعالان این عرصه به آب‌های آزاد ایجاد زیرساخت‌های مناسب الزامی است که پروژه ترمینال مکانیزه نقطه عطفی در این زمینه است.

حسن‌زاده با اشاره به ظرفیت نهایی این ترمینال افزود: 50 میلیون تن ظرفیت نهایی این بندر است که طی سه سال اجرایی می‌شود از این رو سرعت عمل بارگیری یا تخلیه مواد معدنی در این ترمینال قیمت تمام محصول را کاهش داده و امیدواریم صنایع معدنی ایران و خود معادن کشور بتوانند از آن استفاده بهینه داشته باشند.

عضو هیات عامل سازمان بنادر تصریح کرد: با درنظر گرفتن اینکه برخی از مواد معدنی قبل از صادرات نیازمند فرآوری‌های خاصی هستند تا ارزش افزوده بالاتری برای کشور ایجاد کنند از همین رو فضایی در نزدیکی ترمینال به عنوان بخش تولیدی یا تکمیلی درنظر گرفته شده که صاحبان صنایع می‌توانند از آن استفاده کنند.

این مقام مسئول در سازمان بنادر اظهار کرد: برای فضای تجاری و تولیدی یا همان شهرک لجستیکی پایانی 2400 هکتار از ارضی اطراف بندر شهید رجایی درنظر گرفته شده که در قالب شرایط خاصی به متقاضیان تحویل داده خواهد شد از این رو امیدواریم صاحبان صنایع و معادن بتوانند از فرصت ایجاد شده نه تنها در راستای رونق و اشتغال منطقه بلکه برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی خودشان از آن استفاده بهینه داشته باشند.

به گفته وی این فضا قطعا در ایجاد ارزش افزوده بالاتر و همچنین سرعت عمل تکمیل فرآیند مناسب و مفید است و گام موثری در کاهش خام فروشی خواهد بود.

حسن‌زاده همچنین به خبرنگار ما گفت: براساس طرح و نقشه‌ای که برای این ترمینال ترسیم شده اغلب معادن کشور با خطوط ریلی به این ترمینال متصل خواهند شد به این ترتیب نه تنها زمان بارگیری کاهش چشمگیری خواهد یافت بلکه هزینه حمل از معادن به پایانه یا برعکس نزولی خواهد شد که این برگ برنده صنایع معدنی و معادن کشورمان در تولید کالا با قیمت تمام شده پایین‌تر است.

معاون اموربندری و اقتصادی سازمان بنادر در پایان تاکید کرد قدرت تخلیه و بارگیری این ترمینال برای برخی صنایع ایران امتیازی است که بتوانند مواد اولیه خود که به صورت فله وارد ایران می‌شود را ورود موقت انجام دهند و در واحدهای تولیدی خود که در بخش لجستیکی پایانه ایجاد شده‌ است با فرآوری یا تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر دوباره آنها را به بازارهای هدفشان صادر کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =