رحمانی

رضا رحمانی: اهتمام وزارت صمت برای راه اندازی سامانه هایی الکترونیکی در راستای نظارت بر بازار، می باشد و با راه اندازی و تکمیل سامانه ها به نحو محسوسی از وقوع تخلفات صنفی جلوگیری به عمل می‌آید.

به گزارش ایراسین، جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت با موضوع گزارش عملکرد وزارت صمت و بررسی الزامات و چالش های تفکیک این وزارت و تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی برگزار شد.

رضا رحمانی وزیر صمت درباره نظارت این وزارتخانه بر بازار گفت: کارهای جدی در حوزه نظارت بر اصناف انجام شده است و نظارت تاکنون بازرس محور و انشا محور بوده و الان نظارت در حال سیستمی شدن است.
وی در ادامه افزود: اهتمام وزارت صمت برای راه اندازی سامانه هایی الکترونیکی در راستای نظارت بر بازار، می باشد و با راه اندازی و تکمیل سامانه ها به نحو محسوسی از وقوع تخلفات صنفی جلوگیری به عمل می‌آید.

رحمانی با اعلام اینکه 537 هزار انبار در کل کشور از طریق سامانه جامع انبارها ثبت شده است، تصریح کرد: تا آخر امسال در حوزه سامانه ها پیشرفت خوبی خواهیم داشت و سال آینده نیز فرآیندها و سامانه‌ها کامل می‌شود و نظارت‌ها دقیق تر خواهد شد.
وی با تاکید بر تعامل و هماهنگی وزارتخانه ها با یکدیگر گفت: ارتباط سیستمی وزارتخانه با سایر دستگاه ها و دسترسی به منابع اطلاعاتی آنها برای ارتقای نظارت‌ها بسیار مفید و ارزشمند است.
وزیر صمت در خصوص نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی اظهار کرد: 70 درصد از این ارز مربوط به جهاد کشاورزی بود، یک درصد برای کاغذ در حیطه اختیارات وزارت ارشاد، 23 درصد مربوط به وزارت بهداشت و فقط 6 درصد برای لاستیک در حوزه وزارت صمت بوده است.
رحمانی در ادامه افزود: همچنین بر اساس تصمیم کارگروه کاغذ کشور، کل مسایل مربوط به کاغذ در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی در ادامه در خصوص ثبت سفارش مواد اولیه پتروشیمی، گفت: بالای 80 درصد در مواد اولیه پتروشیمی جلوی سو استفاده ها گرفته شد و این تخلفات تا آینده ای نزدیک به کمترین حد ممکن خواهد رسید.
رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نظارت بر صدور مجوزها، گفت: ضوابط صدور مجوزها کنترل می شود و سوابق برای صدور مجوزها بررسی می شود. البته بر اساس تکلیف مجلس شورای اسلامی در حوزه فضای کسب و کار باید تسهیل گری انجام دهیم و مقررات را ساده کنیم.

این مقام مسئول در توضیح تسهیل فضای کسب و کار گفت: یعنی از طرفی باید فضای کسب و کار را آسان کنیم و از طرفی دیگر بحث نظارت ها را هم داشته باشیم تا مردم متضرر نشوند که سامانه های وزارتخانه برای جلوگیری از فساد و رانت حتماً مفید و موثر خواهند بود.
رحمانی با اشاره به تحریم های ناجوانمردانه دشمنان تصریح و یادآوری کرد: 16 ماه است که ناجوانمردانه مورد تهاجم اقتصادی قرار داریم و تمام تلاشمان را برای خنثی کردن تحریم‌های دشمنان به کار می‌بریم و تمامی ارکان دولت شبانه روز برای ایجاد آرامش اقتصادی و روانی تلاش می‌کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تاثیر شرایط کلی را بر قیمت‌ها باید در نظر بگیریم، گفت: عوامل تولید به هم وابسته هستند. به عنوان نمونه 90 درصد دانه مرغ وابسته به نرخ ارز است و افزایش قیمت از همین افزایش قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه ناشی شده است.

رحمانی با یادآوری رصد قیمت 100 قلم کالا به صورت روزانه، بیان کرد: در این رصدها دلایل افزایش و یا کاهش قیمت ها بررسی و تحلیل می شود. در دو ماه اخیر بر اساس آمارهای کلی و رسمی قیمت ها نزولی بوده است و در آخرین هفته از 100 قلم کالا قیمت 90 قلم یا ثابت بوده یا کاهشی بوده است.
وی با بیان اینکه در سال 97 حدود 22 درصد کاهش واردات داشتیم، گفت: البته واردات در کالاهای مصرفی بالای 30 درصد با کاهش روبه رو بوده و سیاست‌ها در جهت رونق تولید بوده است.
رحمانی ادامه داد: مجموعه اقدامات شامل ثبات نرخ ارز، مسایل سیاسی، اقتدار نظام در عرصه نظامی و اقدامات وزارت صمت باعث شده است که بازار کمترین واکنش را داشته باشد و به ثبات برسد که این حاصل تلاش جمعی ارکان مختلف است.
وزیر صمت گفت: بناست که روند نزولی قیمت‌ها ادامه یابد و بازار دچار شوک نشود و هر جا هم کاستی بود حتماً اصلاح خواهیم کرد و تلاش بیشتری انجام خواهیم داد.

رحمانی در پایان سخنان خود با اشاره به تلاش این وزارتخانه برای شفافیت در بخش صادرات و واردات کالا گفت: در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1398، 400 کد جدید گذاشتیم که کدها از حالت کلی بیرون بیایید و جزیی تر شود تا مشخص شود که هر کد دقیقا مربوط به چه کالایی است که این کار برای شفافیت هر چه بیشتر بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =