غریب پور

رئیس هیات عامل ایمیدرو در همایش توسعه اکتشافات معدنی گفت: یکی از اولویت های برنامه جدید اکتشافی کشف ذخایر پنهان و در عمق است و این امر با استفاده از دانش روز محقق خواهد شد.

به گزارش ایراسین، خداداد غریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو در همایش توسعه فعالیت های اکتشافی ایران، پهنه های اکتشافی، فرصت ها و چالش ها، که با حضور وزیر صمت به همراه معاونان و نیز روسای تشکل های تخصصی معدنی و صنایع معدنی برگزار شد، گفت: پروانه بهره برداری معدن گل گهر در یک فرایند کارشناسی و دقیق و بر اساس ذخایر، ۱.۱ میلیارد دلار ارزش گذاری شده که به عنوان وثیقه معتبر نزد بانک ارایه شود. مقدمات این برنامه با همکاری بانک تجارت انجام شده است و این برنامه شروعی برای ارزش گذاری پروانه بهره برداری معادن دیگر است.

غریب پور با اشاره به ضرورت های انجام اکتشافات جدید، تصریح کرد: بررسی ها نشان داده تا ۲۰ سال آینده ذخایر فعلی معادن سنگ آهن، روی و مس به اتمام خواهد رسید از این رو ایمیدرو با هماهنگی با وزارت صنعت معدن و تجارت برنامه های اکتشافی را در اولویت قرار داده است.

وی در ادامه افزود: کنسرسیومی متشکل از شرکت های خصوصی بخشی از عملیات اکتشاف ۳۰۰هزار کیلومتر مربع برنامه جدید را برعهده گرفته است.

غریب پور گفت: ۱۳ پهنه از ۳۴ پهنه جدید اکتشافی توسط این کنسرسیوم انجام خواهد شد. همچنین شرکت ملی صنایع مس هم برنامه ای جداگانه برای کشف ذخایر جدید در دست اجرا دارد که بدین ترتیب شاهد جهشی در برنامه های اکتشافی شده ایم.

وی با تاکید بر استفاده از روش های نوین اکتشافی گفت: بخش اکتشاف جزو حوزه های دانش بنیان است به همین سبب استفاده از دانش روز برای این حوزه از اهمیت به سزایی برخوردار است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه گفت: بخش اکتشاف به هر میزان که ارز و منابع مالی نیاز داشته باشد در اختیار آن خواهیم گذاشت. نیازهای ارزی و مالی اکتشاف را با اولویت بررسی و تامین خواهیم کرد.

وی اکتشاف را حلقه نخست توسعه معدن دانست و گفت: با توسعه فعالیت های این بخش شاهد تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی خواهد شد. یکی از اولویت های برنامه جدید اکتشافی کشف ذخایر پنهان و در عمق است و این امر با استفاده از دانش روز محقق خواهد شد.

غریب پور ادامه داد: استفاده از روش های نوین اکتشافی، صرفه جویی هایی در استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به همراه دارد.

وی به تفاهم نامه های اکتشافی با سازمان های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: امضای تفاهم نامه با تشکل ها از جمله خانه معدن و همچنین سازمان های محیط زیست و انرژی اتمی از جمله اقدامات این سازمان در فرایند اکتشاف است.

غریب پور در ادامه افزود: کنسرسیوم ها علاوه بر برنامه های اکتشافی، در توسعه صنایع فولاد در منطقه ویژه خلیج فارس و سواحل مکران را در دست اقدام دارند.
وی به تشریح وضعیت تولید محصولات معدنی پرداخت و تصریح کرد: در نیمه نخست سال تولید شمش و محصول فولادی با رشد ۹درصدی، کاتد و آند مس با افزایش ۱۸درصدی همراه شده اند.

رییس هیت عامل ایمیدرو در بخش دیگر از سخنان خود گفت: این برنامه در قالب کمیته های تخصصی در ایمیدرو با هدف رفع موانع راه اندازی پروژه ها، انجام می شود.

غریب پور اظهار کرد: ایمیدرو با مشارکت شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، سود انباشته شرکت ها را مدیریت می کند و این امر سبب شده شرکت ها منابع قابل توجهی برای اجرای طرح های توسعه داشته باشند.

وی در انتها با اشاره به طرح های توسعه اجرا شده توسط مجتمع فولاد مبارکه تاکید کرد: مدیریت سود انباشته شرکت ها منابع مناسبی برای شرکت هایی همچون گل گهر، چادرملو، فولاد مبارکه، مس و ... داشته است تا بتوانند طرح های توسعه خود را برای توسعه صنایع فولاد و صادرات تولیدات و رونق تولید در داخل کشور ایجاد کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =