معاون بهزیستی

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد مراکز ترک اعتیاد به زنان اختصاص دارد و آنها ۱۰ درصد معتادان ایران را تشکیل می دهند گفت: درموضوع پیشگیری و کاهش آسیب‌های اعتیاد هم اقدامات خوبی در مناطق حاشیه‌ای داشته‌ایم، چه بسا سیر صعودی ترک اعتیاد تزریقی محصول موفقیت همین مراکز کاهش آسیب بوده است.

به گزارش ایراسین، وحید قبادی دانا در مراسم افتتاح نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی برتدوام درمان ادامه داد: نسخه پیچی واحدی برای همه افراد معتاد وجود ندارد و برای هر نفر به شکل متفاوتی انجام می شود.

وی در مورد مطالعات انجام شده درخصوص الگوهای موفق دیگر کشورها صحبت کرد و اضافه کرد: در کشورهای موفق مانند پرتقال یا ایتالیا تأکید بسیاری بر ایجاد  اشتغال مثبت برای افراد معتاد داشتند که همین اولویت به اشتغال معتادان باعث پیشرفت در درمان اعتیاد آن‌ها شده است.

وی با انتقاد از اینکه چرا باید یک نسخه واحد مانند تجویز متادون برای همه معتادان استفاده کنیم گفت: اگرچه متادون جایگاهی هم در درمان دارد، اما مدیریت مورد در روش تی سی بسیار مهم است که اینکار توسط تیم درمانی متخصص با حضور پزشک، روانشناس، مددکار و درمانگر است.

وی با اشاره به اینکه در روش تی سی از معتادان بهبود یافته برای درمان معتادان جدید استفاده می‌شود، گفت: این افراد تجربه‌های مفید خود را به معتادان جدید ارائه می‌دهند همچنین گروه درمانی توسط روانشناسان و روان درمانگران برای آن‌ها اجرا می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر این که اشتغال و دوری از بیکاری برای معتادان مهم‌ترین مورد درمان است، خاطرنشان کرد: اگر معتاد سم زدایی یا درمان شود اما خانواده و جامعه او را نپذیرد و بیکاری هم برای او ایجاد شده باشد، احتمال عدم عود اعتیاد او تنها پنج درصد است.

وی با بیان اینکه این روش جدید درمان به معنای تعطیل کردن دیگر سیاست‌های بهزیستی در مورد اعتیاد نیست، افزود: همچنان باید به موضوع کاهش آسیب توجه کرد و مراکز دی آی سی را تجهیز و تقویت کرد.

قبادی دانا با تأکید براینکه امروز وضعیت کشور به طوری است که آن قدر بودجه نداریم تا صرف آزمون و خطا کنیم، اظهار کرد: مراکز جامع نیازمند فضای فیزیکی مناسب، بودجه تأمین و نگهداری خوب، نیروی انسانی متخصص است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: حوزه معلولان ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد در حالی که تنها یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای آن تصویب شده و این مبلغ برای یک میلیون و ۴۵۰ هزار فرد معلول که به دلیل قوانین حمایت از معلولان مطالبه دارند در نظر گرفته شده و با ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه لازم هیچ سنخیتی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =