پنبه

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت پنبه امسال با رشدی معادل ۲۷ درصد در کشور ۹۰ هزار هکتار است.

به گزارش ایراسین، ابراهیم هزارجریبی در حاشیه بازدید از مزارع پنبه گرمسار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سطح زیر کشت پنبه امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۲۷ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه در استان سمنان نیز سطح زیر کشت محصول پنبه افزایش داشت افزود: در این استان امسال حدود ۲ هزار و ۵۰ هکتار به کشت پنبه اختصاص دارد که نسبت به سال گذشته افزایش ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه شهرستان‌های گرمسار و آرادان در استان سمنان شهرهای مهم پنبه‌خیز محسوب می‌شود افزود: در این شهرستان‌ها نیز سطح زیر کشت پنبه مانند کشور افزایش داشته و کشاورزان از این امر استقبال کردند.

هزارجریبی درباره سطح زیر کشت پنبه در گرمسار گفت: امسال شهرستان گرمسار اختصاصاً ۲.۵ برابر افزایش کشت پنبه نسبت به سال گذشته دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله داشت پنبه هستیم و در آینده نزدیک مرحله برداشت شروع می‌شود ابراز امیدواری کرد با افزایش سطح زیر کشت پنبه گامی مهم در خوداتکایی در این مهم برداشته‌شده باشد.

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت واردات پنبه در کشور نیز گفت: در سال‌های اخیر نصف پنبه موردنیاز کشور تولیدشده و مابقی از طریق واردات تأمین‌شده است.

هزارجریبی با بیان اینکه امسال نیز کسری موردنیاز پنبه از طریق واردات تأمین و تهیه می‌شود خاطرنشان کرد: در مقایسه با مصرف سال گذشته الیاف پنبه، پیش‌بینی می‌شود به حدود ۶۵ درصد خوداتکایی در پنبه رسیده باشیم.

وی گفت: در افق خوداتکایی برنامه پنبه کشور سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی‌شده است تا دیگر نیازی به واردات پنبه نباشد اما اگر استقبال کشاورزان از کشت این محصول خوب باشد و صنعت نساجی نیز همکاری لازم را داشته باشد و رونق امسال نیز در سال‌های دیگر ادامه داشته باشد انتظار داریم سریع‌تر به اهداف تعیین‌شده در برنامه دست‌یابیم.

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشور ۱۵ تا ۱۷ استان پنبه‌خیز داریم گفت: خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، اصفهان، اردبیل، فارس و گلستان برخی از استان‌های مهم پنبه‌خیز محسوب می‌شوند.

هزارجریبی افزود: یکی از مزایای کشت پنبه در کشور این است که در نقاط خاصی متمرکز بوده و مانند کشت گندم در سراسر کشور پراکنده نیست و اینکه کشاورزان نیز در این زمینه تجارب مطلوبی دارند.

وی میانگین سطح زیر کشت برای هر بهره‌بردار را ۳ هکتار عنوان کرد و گفت: کشاورزان در حال حاضر عمدتاً به‌صورت خرده‌پا عمل می‌کنند.

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد که با توسعه مکانیزاسیون و با توسعه کشت پنبه، سطوح بالاتری را داشته و بتوانیم سطح پنبه از ۳ هکتار به میزان بالاتری برسد تا کار مکانیزاسیون در حوزه برداشت بیشتر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =