عشاقی

علی عشاقی: دولت به تنهایی نمی‌تواند مجری ارائه خدمات عمومی برای مردم باشد، بنابراین باید تلاش کند این موضوع را از طریق ظرفیت بخش خصوصی به پیش ببرد.

علی عشاقی رئیس حوزه ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، در گفتگو با ایراسین در پاسخ به نحوه ورود بخش خصوصی به پروژه های نیمه تمام صنعتی گفت: مشارکت عمومی – خصوصی موضوع مهمی است و بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که دولت به تنهایی نمی‌تواند مجری ارائه خدمات عمومی برای مردم باشد، بنابراین باید تلاش کند این موضوع را از طریق ظرفیت بخش خصوصی به پیش ببرد.

وی در ادامه افزود: امروزه فشار بر گسترش زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی، دولت را بر آن داشت تا برای تشویق و جلب نظر بخش خصوصی تلاش کرده و آنها را برای مشارکت در پروژه های زیرساختی ترغیب کند.

رییس حوزه ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به تجربه جهانی مشارکت عمومی - خصوصی افزود: دولت ها با عناوین مختلفی به مشارکت عمومی و خصوصی ورود کردند، اما آنچه که اهمیت دارد، تعیین میزان دخالت، اختیارات و مسئولیت ها هم در بخش دولت و هم در بخش خصوصی است.

وی گفت: از جمله دلایل طولانی شدن اجرای پروژه ها در کشور،  عدم تخصیص بودجه به موقع و کاهش سهم طرح های عمرانی در بودجه، ناکارآمدی نظام فنی و اجرایی، نقص مطالعات و امکان سنجی طرح ها و پروژه ها می باشد.

عشاقی ادامه داد: ۶۰ درصد پروژه ها در ایران در زمان خودش به پایان نمی رسد. به همین دلیل دولت به این فکر افتاد تا سازو کار مناسبی برای اجرای پروژه ها و مشارکت بخش خصوصی ایجاد کند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که در ساز و کار مشارکت عمومی - خصوصی نقش دولت چگونه است گفت: مشارکت عمومی- خصوصی، مکانیزمی است که در آن بخش عمومی (دولت و یا نهادهای حاکمیتی) در زمینه خدمات اعم از بهداشت، حمل و نقل، آب و فاضلاب، آموزش و … با هدف افزایش بهره وری در طرح‌ها و پروژه‌ها از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌کند. به تعبیری دیگر، بخش خصوصی به نیابت از بخش دولتی در برخی از مسئولیت ها نقش آفرینی می کند و دولت از نقش سرمایه گذاری، اجرا و بهره برداری در پروژه های زیرساختی به سیاست گذاری، تنظیم مقررات و ناظر کمی  و کیفی ارائه خدمات تبدیل می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =