سنگ آهن

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اهمیت مقابله با خام فروشی اظهار کرد: هیچ فعال اقتصادی و تولیدکننده‌ای موافق با خام فروشی نیست اما تعابیر مسئولان امروز از خام‌فروشی بخصوص در بخش معدن ظلم به اقتصاد معدن است.

مهرداد کوهی در گفتگو با ایراسین در این زمینه گفت: فعالان اقتصادی در تمامی بخش‌ها می‌دانند فعالیت و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات با خام‌فروشی میسر نیست بنابراین تلاش می‌کنند با انجام حداقل یک مرحله در فرآوری آن ارزش افزوده بالاتری برای خود تولیدکنند، ولی بازهم تعابیر اشتباه باعث بروز چالش در این بخش شده است.

کوهی در ادامه افزود: مسئولان دولتی اگر امروز موضوع خام فروشی را با جدیت مخصوص به خود دنبال می‌کنند به دلیل کمبود ایجاد شده در سنگ آهن است اما با سیاست‌گذاری‌هایی که برای رفع این مشکل انجام می‌دهند کل بخش را تحت تاثیر قرارداده‌اند.

وی تاکید کرد: کمبود فعلی در سنگ آهن نیز نتیجه همین سیاست‌گذاری‌های اشتباه و مقطعی بوده به این دلیل که وقتی معدن‌کاران سنگ آهن تولید می‌کنند خود دولت از آنها خرید نمی‌کند و این چرخه اشتباه در بسیاری از موارد باعث خروج سرمایه‌ها از صنعت معدن شده است.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اهمیت کاهش خام فروشی به خبرنگار ما گفت: بخش خصوصی همواره طی سنوات گذشته برای حفظ منافع ملی همراه دولت بوده درحالی که هیچ یک از سیاست‌های اتخاذ شده در راستای حفظ منافع بخش خصوصی نیست و تنها برای مخفی کردن سوء مدیریت برخی مدیران بوده است.

کوهی درباره تکمیل زنجیره تولید در بخش‌های مختلف صنعتی تصریح کرد: شعار و جریان‌سازی جایی در علم اقتصاد و تولید ندارد و باید با برخورد کارشناسی و اصولی برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. به عنوان مثال سند چشم انداز تولید فولاد در کشور داریم اما هیچ برنامه‌ای برای استفاده از این محصول در صنایع پایین دستی ارایه کرده‌ایم؟

وی اظهار کرد: امروز در کشورمان ۲۵ میلیون تن فولاد تولید شده ولی سیاست‌های مقطعی و عدم توجه به حلقه‌های واسطه تولیدی باعث شده تا بیش از نیمی از آن روی دست تولیدکنندگان مانده باشد و تنها راه برای فرار از مشکلات صادرات فولاد معرفی شود درحالی که می‌دانیم اگر همین فولاد به لوازم خانگی، خودرو یا هر وسیله‌ای دیگر تبدیل شود ارزش افزوده چندین برابر دارید.

این عضو اتاق بازرگانی معتقد است، مسئولان و سیاست‌گذاران بخش صنعت دائم با کلمات در راستای منافع خودشان بازی می‌کنند و برای اینکه کارنامه ظاهرا موفقی برای خود دست و پا کنند عرصه را به بخش خصوصی تنگ کرده‌اند.

به گفته کوهی، بخش خصوصی دربسیاری از موارد برای تکمیل زنجیره تولید تا انتهای کار پیش رفته است  محصولات بسیار با کیفیتی تولید شده که سایر کشورهای همسایه امکان تولید آن‌را ندارند اما وقتی نوبت به انجام مسئولیت دولت برای حمایت از این تولیدکنندگان می‌رسد می‌بینیم بجای حمایت انبوهی از قوانین دست‌وپاگیر و مشکلات را در راهشان قرار داده‌اند.

وی به خبرنگارما گفت: منظور از حمایت ارایه تسهیلات نیست، مطرح کردن این موضوع در واقع آدرس اشتباه به افکار عمومی است، حمایت یعنی اینکه تولیدکننده هیچ نگرانی برای ارسال محصول تولید شده خود به بازار داخلی یا حتی بازارهای خارجی نداشته باشد. درحالی که می‌بنیم این مسیر مهیا نیست.

این عضو اتاق بازرگانی معتقد است فقط بخش کوچکی از مشکلات فعلی تولید و اقتصاد داخلی ایران مربوط به تحریم‌ها است و بخش عمده یا به تعبیری بیشتر آن مربوط به سوء مدیریت داخلی است. به این دلیل که یک تولید کننده محصولی با کیفیت و استاندارد بالا تولید می‌کند و با ده‌ها مشکل و صدها ترفند برای خود بازاری خارجی پیدا می‌کند و درست زمانی که قصد بهره‌برداری از این جریان را دارد یک دستورالعمل ممنوعیت صادرات تمام رشته‌هایش را پنبه می‌کند.

کوهی تصریح کرد: برخورد مسئولان و تصمیم‌گیرندگان صنعت و تولید در ایران متناسب با جایگاه یک تولید کننده یا کارآفرین نیست درحالی که سایر کشورها از کارآفرینان نه تنها تقدیر می‌کنند بلکه خواسته‌هایشان را براساس قانون و نیاز روز مهیا می‌کنند که البته شاهد مثال متعدد در این زمینه وجود دارد.

وی درپایان به خبرنگار ماگفت: توسعه صادرات غیرنفتی و حذف دلارهای نفتی از اقتصاد ایران با شعار دادن امکان‌پذیر نیست، بلکه باید براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خصوصی‌سازی واقعی اجازه نفس کشیدن به بخش خصوصی داده شود. این بخش هرگز خلاف جهت منافع ملی ایران گام برنداشته و برنخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =