علیرضا حائری

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران درباره افزایش وزنی صادرات غیرنفتی ایران اظهار کرد: درباره افزایش وزنی صادرات غیرنفتی نباید قضاوت سریع داشته باشیم و براساس آن سیگنال اشتباه به اقتصاد ارسال کنیم.

به گزارش ایراسین، علیرضا حائری در این زمینه گفت: انتشار اینگونه آمارها اگرچه به خودی خود می‌تواند تعیین کننده سیاست‌های آتی مسئولان باشد اما نباید با بیان نقاص آنها یا استفاده ابزار از این اعداد به افکار عمومی آدرس اشتباه بدهیم.

وی در ادامه افزود: اصولا وقتی صحبت از رشد صادرات غیرنفتی می‌کنیم، آثار و تبعات آن را هم باید در اقتصاد و معیشت جامعه مشاهده کرد، درحالی که اکنون در کشورمان شاخص‌ها و نشانه‌هایی از این اتفاق دیده نمی‌شود.

به گفته عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران رشد وزنی صادرات غیرنفتی، مادامی که همراه با رشد ارزشی این صادرات نباشد، نه تنها نمی‌تواند معیاری برای ارسال علامت مثبت در اقتصاد و تجارت خارجی کشور قلمداد شود، بلکه چنانچه همراه با کاهش ارزش این صادرات یا حتی درجا زدن ارزش این صادرات باشد، گامی به عقب و نشان‌دهنده پسرفت اوضاع تجارت خارجی و صادرات غیر نفتی نیز هست.

وی در ادامه تاکید کرد: وقتی مسئولان اعلام می‌کنند رشد ۳۰ درصدی صادرات غیرنفتی از نظر وزنی در پنج ماهه نخست امسال و مثبت شدن تراز تجاری کشور در بازرگانی خارجی در همین مدت به عنوان دو نشانه از بهبود شرایط تجاری و امیدوارکننده است باید کمی تامل کنیم و نشانه‌های این بهبود را در اقتصاد تجربه کنیم.

حائری درباره آمارهای تجارت خارجی ایران طی پنج ماه اول سال نیز به خبرنگار ما گفت: در پنج ماهه ابتدایی امسال ۶۰ میلیون و ۷۳۷ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از کشورمان به سایر نقاط جهان صادر شده است. به عبارت دیگر در ازای صادرات هر تن کالا اعم از خام، فراوری شده، صنعتی، کشاورزی و غیره ۲۹۳ دلار درآمد برای کشور ایجاد شده است.

وی همچنین درباره حجم واردات کالا و ارزش آنها نیز تاکید کرد: در مقابل و در همین مدت ۱۴ میلیون و ۱۲۶ هزار تن کالا (که کمی کمتر از یک پنجم وزن کالاهای صادرشده از کشور است) به ارزشی تقریبی معادل رقم حاصل از صادرات یعنی ۱۷ میلیارد  و ۷۳۹ میلیون دلار به کشور وارد شده است. به عبارت دیگر برای واردات هر تن کالا مبلغ هزار و ۲۵۵ دلار ارز از کشور خارج شده است.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران اظهار کرد: برآورد و مقایسه میزان و ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی ایران طی دوره مشابه بیانگر این نکته است که در حدود ۶۰ میلیون تن کالا صادر کرده‌ایم به ارزش تقریبی ۱۸ میلیارد دلار و در مقابل  ۱۴ میلیون تن کالا تقریبا به همان ارزش وارد کرده ایم. یعنی صادراتی که صورت گرفته ارزش افزوده مناسبی نداشته یا اینکه اصولا خام فروشی بوده است.

وی به خبرنگار ما گفت: برای مشخص‌تر شدن واقعیت ارقام اعلام شده از تجارت خارجی ایران طی پنج ماه گذشته بد نیست ارقام را بطور تهاتری و تنها از نظر وزنی مقایسه کنیم، به این ترتیب واقعیتی شفاف و البته تامل برانگیز داریم که می‌گوید: «چهار کیلو و ۳۰۰ گرم کالا داده ایم و در مقابل یک کیلو و ۳۰۰ گرم کالا گرفته ایم».

حائری در پایان تاکید کرد: اگرچه فعالان اقتصادی با تجربه قطعا واقعیات بازار را دقیق مدنظر ندارند اما انتشار این چنین اطلاعات می‌تواند ادرش اشتباهی در اختیار سرمایه‌گذاران و علاقمندان به تولید قرار دهد. چون باید ازخودمان بپرسیم آیا کسب ۲۹۳ دلار در ازای صادرات هر تن کالا و هزار و ۲۵۵ دلار برای واردات همان وزن کالا، نشان از علامت مثبت در اقتصاد و بهبود اوضاع تجارت خارجی کشور دارد؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =