پرورش ماهی در قفس

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به توسعه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پرورش آبزیان طی ۴ دهه گذشته اعلام کرد: توجه به تکمیل و اجرای پروژه‌های جدید آبزی‌پروری طی چهار دهه گذشته باعث شده تا میزان تولید آبزیان در ایران ۱۶۰ برابر از قبل از انقلاب شده باشد و نکته مهم اینجاست که این نوع سرمایه‌گذاری اشتغالزایی پایداری برای ایران فراهم کرده است.

به گزارش ایراسین، دکتر نبی‌الله خون میرزایی در این زمینه گفت: در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی ایران تنها ۳ هزار تن انواع فعالیت‌ آبزی‌پروری به خود دیده بود درحالی که تاپایان سال گذشته این فعالیت‌ها به چیزی حدود ۴۹۰ هزار تن یعنی ۱۶۰ برابر رسیده است.

وی افزود: بطور کلی موضوع پرورش ماهی در قفس با توجه به افزایش تقاضا و منابع محدود طبیعی نزدیک به شش دهه است که در سراسر جهان مطرح شده و ایران نیز دراین زمینه به نوعی تازه‌وارد است اما در همین دوره محدود دستاوردهای قابل قبولی داشتیم.

این مقام مسئول با اشاره به جایگاه ایران در این زمینه تاکید کرد: در حال حاضر در کل فعالیت‌های آبزی پروری ایران رتبه ۱۹ براساس آمار ۲۰۱۷ میلادی فائو را به خود اختصاص داده و در بخش پرورش قزل‌آلا آب شیرین نیز رتبه نخست را به دست آورده‌ایم.

به گفته وی مناطق مورد نظر برای انجام این نوع پرورش ماهیان استان‌های مجاور دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان است اما با درنظر گرفتن میزان تقاضا و اهمیت توسعه تولید دریاچه سدهای غیر آب شرب نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

خون میرزایی، همچنین تصریح کرد: پرورش ماهی در قفس با توجه به امتیازاتی که به خود دیده اثرگذاری بالایی در کاهش قیمت تمام شده این نوع از پروتئین داشته و به عنوان یکی از پروژه‌های مهم در ردیف پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است.

وی ضمن تاکید براینکه پرورش ماهی در قفس مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی و همچنین سایر نهادهای دولتی قرار دارد، در این زمینه به خبرنگار ما گفت: سال گذشته بیش از ۱۴ هزار تن تولید داشتیم و امسال مطابق برنامه قرار است ۱۰۰ هزار تن انواع آبزیان با استفاده از این شیوه تولید شود، این درحالی است که براساس سند ۱۴۰۴ باید تولید آبزیان با استفاده از این شیوه به ۲۰۰ هزار تن برسد.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره سهم صادراتی این نوع ماهیان در صادرات غیرنفتی ایران نیز تصریح کرد: همه شاخص‌های مربوط به فعالیت‌های شیلاتی روبه افزایش است، به صورتی که سال گذشته ۵۲۵ میلیارد صادرات داشتیم و تراز تجاری ایران ۴۵۶ میلیارد بوده و امیدواریم طی سال ۱۳۹۸ نیز تراز تجاری، میزان صادرات، سرانه مصرف و گرم پروتئین مصرفی افزایش یابد.

وی عمده بازارهای صادراتی ایران را براساس نوع محصول روسیه، عراق، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و اتحادیه اروپا اعلام کرد و افزود: توسعه صادرات آبزیان می‌تواند اثرگذاری بالایی در اشتغالزایی داشته باشد به این صورت که هر۱۷ تن تولید ۳ نفر اشتغال مستقیم و ۳ نفر با احتساب زنجیره پیش و پس از تولید خواهد داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره تسهیلات ارایه شده به سرمایه‌گذاران این بخش از تولید آبزیان نیز گفت: تسهیلات مورد نظر از صندوق توسعه ملی با نرخ سود نزدیک به ۱۰ درصد محاسبه می‌شود و اگر این فعالیت‌ها در مناطق محروم انجام شود امتیازات ویژه مناطق محروم را هم خواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =