لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با اشاره به روند کاهشی نرخ ارز و کمبود برخی اقلام مورد نیاز بازار خبر از احتمال افزایش قاچاق لوازم خانگی طی ماه‌های آینده داد.

به گزارش ایراسین، سیدمرتضی میری، در این زمینه گفت: با توجه به ممنوعیت واردات لوازم خانگی از سوی وزارت صمت در برخی اقلام مورد تقاضای خریداران کشور که تولید داخلی نداریم شاهد کمبود هستیم که عدم توجه به این تقاضا می‌تواند منجر به افزایش قاچاق محصولات مورد نظر بشود.

میری در ادامه افزود: تا اواخر سال گذشته به دلیل اینکه نرخ ارز بالا بود اصولا قاچاق محصولات به داخل کشور منطق اقتصادی نداشته و البته هنوز اقلام مورد نیاز در انبارها موجود بود اما با آغاز سیر نزولی نرخ ارز و همچنین اتمام کالاها در انبارها نشانه‌هایی از افزایش قاچاق در اقلامی همچون مایکروفر، انواع چای‌ساز و کولرگازی هستیم.

وی تصریح کرد: سیاست ممنوعیت واردات اگرچه در راستای حمایت از تولیدات داخلی ایران بوده اما باید درنظر بگیریم توان تولیدکنندگان داخلی طی دو سال گذشته به دلیل سیاست‌های ارزی بانک مرکزی نیز کاهش یافته درحالی که تقاضا همچنان وجود دارد، بنابراین نبود تعادل در عرضه و تقاضا می‌تواند این فرصت را در اختیار سودجویان قرار دهد که اقلامی را به صورت غیرقانونی وارد بازار کنند.

این مقام صنفی معتقد است نباید نیاز بازار و توان تولیدی داخلی را نادیده بگیریم بنابراین وقتی کالایی درسطح بازار تقاضا دارد و سبک زندگی امروزی مردم آن را مطالبه می‌کند بهتر است با استفاده از ابزارهای قانونی وارداتش آزاد و طبق مقررات صورت گیرد اینگونه سوء استفاده به حداقل خود می‌رسد و تولیدکنندگان هم نگران ورود اقلام مشابه نیستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در ادامه اظهار کرد: همانطور که قبلا اشاره شد کمبود برخی مواد اولیه مورد نیاز تولید کمبودهایی را در بازار لوازم خانگی ایجاد کرده است چون تولید کنندگان نمی‌توانند محصولی را تولید کنند بنابراین درشرایط فعلی اگر زمینه تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان کشور مهیا شود خودبخود مدیریت قاچاق نیز صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: اکنون برندهای معتبری در ایران مشغول تولید لوازم خانگی در بخش‌های مختلف هستند که قابلیت رقابت با برندهای خارجی دارند به همین دلیل هیچ نگرانی از آزادسازی واردات به صورت مدیریت شده و با استفاده از نظام تعرفه‌ای نیست و یقین داریم قدرت رقابت تولیدکنندگان داخلی در چنین بازاری قابل اتکاء و اعتماد است.

میری همچنین درباره انتشار اخبار مربوط به افزایش محصولات چینی در بازار به خبرنگار ما گفت: انتشار غیرکارشناسی اخبار نه تنها دستاوردی برای کشور ندارد بلکه می‌تواند باعث بروز تلاطم‌های بزرگ باشد و بازار را از تعادل فعلی خارج کند.

این مقام صنفی تاکید کرد: چنین اخباری صحت نداشته و تنها میزان واردات قطعات مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی به صورت قانونی از گمرکات ترخیص شده‌اند و برای تولید محصولات داخلی ایران بکارگرفته خواهند شد. به عنوان مثال موتور یخچال، تایمر یخچال و پنل تلویزیون از جمله این اقلام است.

به گفته میری، با توجه به سخت‌تر شدن حلقه‌ تحریم‌ها دو شرکت بزرگ کره‌ای که در بازار ایران فعالیت می‌کردند ارتباط تجاری خودشان را تولیدکنندگان ایران و بازار ایران را به صورت رسمی قطع کرده‌اند بنابراین تولیدکنندگان ایرانی که نیازمند واردات قطعات هستند دربازار چین با دو تولیدکننده معتبر این کشور وارد مذاکره شدند و در نهایت قرارداد منعقد کرده‌اند.

وی درباره کیفیت قطعات وارداتی تاکید کرد: این قطعات در بالاترین سطح کیفیتی در حال حاضر هستند و تمامی مراحل کنترل و استانداردهای مورد نیاز گذرانده‌اند و محصولات تولید شده از این قطعات نیز مورد تایید سازمان‌های ناظر و کنترل کننده کیفیت محصولات کشورمان هستند. این درحالی است که بطور کلی دو کارخانه تولید کننده چینی تامین کننده قطعات مورد نیاز برندهای لوازم خانگی معتبر جهانی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =