رهایی

ایران در حوزه کارآفرینی در سال ۲۰۱۸ رتبه ۹۷ و در سال ۲۰۱۹ رتبه ۱۷۳ را کسب کرده است. اگر چه امتیاز ما ارتقا یافته ولی چون سایر کشورها در حوزه کسب و کار بسیار سریع تر از ما حرکت کرده اند، رتبه کمتری کسب کرده ایم.

به گزارش ایراسین، ایران در حوزه کارآفرینی در سال ۲۰۱۸ رتبه ۹۷ و در سال ۲۰۱۹ رتبه ۱۷۳ را کسب کرده است. اگر چه امتیاز ما ارتقا یافته ولی چون سایر کشورها در حوزه کسب و کار بسیار سریع تر از ما حرکت کرده اند، رتبه کمتری کسب کرده ایم.

در این رابطه و مشکلات مربوط به کارآفرینان و حمایت های نهادهای مرتبط از کارآفرینی در ایران، خبرنگار ایراسین با زهرا رهایی عضو کارگروه کارآفرینی معاونت زنان ریاست جمهوری و کارآفرین موفق در ایران، گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

  • دولت چگونه از کارآفرینان کل کشور حمایت می کند؟

به نظر بنده دولت در حوزه فعالیت های اقتصادی یک اپوزیسیون در مقابل کارآفرینان است. مشکل دولت چیست که هیچگاه به بلوغ نمی رسد؟ جهاد دوره های مختلف برای روستاییان برگزار کرده و وزارت اقتصاد وام اشتغالزایی می دهد و در مقابل وزارت بهداشت قد علم می کند که چرا روستاییان باید ترشی و مربا تولید کنند!؟

  • دلایل وزارت بهداشت در این مورد چیست؟

از وزارت بهداشت می پرسیم شما از ابتدای امر و قبل از اشتغالزایی روستاییان کجا بودید؟ در پاسخ ادعا می کنند که با وزارت کار آب شان در یک جو نمی رود. این ها درد جامعه اشتغال است.

  • با شرایط کنونی حال و روز شرکت های کارآفرین چگونه است؟

ببینید در شرایط کنونی که هم حمایت ها یا ناقص است یا کلا اتفاق نمی افتد همچنین زمانی که کشور در جنگ اقتصادی است، متغیرهای اقتصادی روز به روز در حال افت است. شرکت بنده به عنوان یک واحد دانش بنیان مجبور به واردات و صادرات است ولی با تغییرات متغیرهای اقتصادی کشور، به شدت آسیب دیده ایم.

  • در مسئله واردات و صادرات برخی از کارشناسان مشکل اصلی را صدور و تمدید کارت بازرگانی می دانند.

بله این درست است. من انتقاد زیادی به بخشنامه های مختلف دولتی دارم. تمدید خودکار کارت بازرگانی تا ۴ سال قبل با سرعت انجام می گرفت ولی سال گذشته دولت روی این حوزه دست گذاشته و قوانین سختگیرانه ای در نظر گرفت. امسال ۸ بار مراجعه کردیم تا فقط مسئول مربوط به صدور کارت را ببینیم.

  • دلایل دولت در زمینه کارت بازرگانی اخذ مالیات بود. علت افزایش زمان اخذ کارت بازرگانی در حال حاضر چیست؟

برای دریافت کارت بازرگانی یا هر گونه مجوز دیگر مالیات باید تعیین شود ولی چندین بار باید به کارشناسان مالیاتی مراجعه کنیم و دلایلی از این دست را بشنویم که سرشان شلوغ است یا فرصت کافی ندارند و این فرد تاثیر چنین بهانه هایی را بر کسب و کار کشور درک نمی کند.
هنوز این فرهنگ در کشور جا نیافتاده که برای یک فعال اقتصادی ارزش و احترام قائل باشند. لذا شروع یک کسب و کار در کشور قابل پیش بینی نیست.

  • چه مرجعی در زمینه ارائه مجوز و نظارت بر کارآفرینان در کشور فعالیت می کند؟

ببینید، کسب و کار بر اساس مجوزها توسعه می یابد، لذا خیال کارآفرین باید راحت باشد که چه کسانی و با چه متر و معیارهایی مجوزها را صادر می کنند و مهم تر از همه اینکه مرجعی قاطع در این حوزه وجود ندارد.

  • پس برخلاف دیگر کشورها هیچ گونه بسته های حمایتی و تشویقی نیز برای کسب و کارهای نوپا وجود ندارد؟

هیچگونه تشویقی برای فعالان کارآفرین و رونق کسب و کار که شفاف و اصولی پیش می روند، وجود ندارد. در این راستا فاقد سیستم نظارتی هستیم؛ لذا فشار بر افرادی که با برنامه ریزی و شفافیت پیش می روند بیشتر است.

  • آیا نمی توان با اجرای سامانه های اینترنتی در ارائه مجوز کسب و کار، زمان و فرصت ها را نابود نکرد؟

ببینید، وقتی سامانه مجوز کسب و کار طراحی می شود، در خواست ها به کد تبدیل شده و متقاضیان نیز برای آن کار افزایش می یابند و فساد دقیقا از همین نقطه آغاز می شود. در گذشته برای بررسی پرونده های کسب و کار به صورت حضوری به وزارتخانه ها مراجعه نمی کردیم ولی امروز به قدری حجم سامانه ها زیاد است که باید به صورت حضوری مراجعه شود.

  • با این حساب در حالی که کشورهای دیگر اولین پایه شکل گیری هر شغلی را حوزه آی تی می دانند ما هنوز به این حوزه به طور کامل وارد نشدیم؟

در کشورهای دیگر حوزه آی تی رونق بسیار زیادی دارد.  ۵۰ درصد مشاغل فعلی دنیا ظرف ۱۰ سال آینده حذف می شوند. ما هنوز در مسئله پایه ای آی تی وامانده ایم و این در حالی است که آی تی یکی از بال های مهم رونق کسب و کار در کشور است.

  • سامانه صدور مجوز کسب و کار چه مشکلاتی دارد؟

بخش های بارگذاری شده روی این سامانه هم بیشتر شبیه یک لطیفه هستند. به عنوان مثال پروانه بهره برداری از مراکز تکثیر و پرورش خزندگان و دوزیستان در اسارت برای سازمان محیط زیست درج شده است. در پیش نیاز آن نیز نوشته شده هرگونه مجوزی که برای استقرار یک صنعت مورد نیاز است باید کسب شود. حال باید برای چنین رویکردی دست و هورا هم بکشیم.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =