برنج

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: امسال حداکثر ۵۰۰ هزار تن نیاز به واردات داریم.

به گزارش ایراسین، فرامک عزیزکریمی با اشاره به افزایش تولید برنج در سال جاری گفت: خوشبختانه افزایش بارش‌های فصل بهار امسال باعث شده تا امسال ۴۰۰ هزار تن افزایش تولید برنج داشته باشیم.

عزیزکریمی درادامه افزود: طبق اطلاعات و آمارهایی که از سطح زیر کشت برنج در دو استان مازندران و گیلان در اختیار داریم امسال نزدیک به ۴۴۰ هزار هکتار یعنی ۳ درصد بیشتر از سال قبل زیر کشت برنج رفته است.

به گفته وی، این افزایش سطح زیر کشت با درنظر گرفتن تولید برنج در سایر استان‌ها عاملی است که احتمالا ۴۰۰ هزار تن نسبت به سال گذشته محصول بیشتری برداشت کنیم و نیاز به واردات کمتری داشته باشیم.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: سرانه مصرف برنج در ایران ۳۵ کیلوگرم تعیین شده و برهمین اساس سالانه حدود سه میلیون تن برنج لازم داریم، بنابراین با توجه به تولید ۵/۲ میلیون تن تولید برنج تنها ۵۰۰ هراز تن نیاز وارد خواهد بود.

عزیزکریمی همچنین درباره میزان واردات به خبرنگار ما گفت: سالانه ما براساس آمارهای تولید نیاز احتمالی به واردات را اعلام می‌کنیم اما اینکه دقیقا همان اندازه واردات صورت گیرد معمولا چنین اتفاقی نیفتاده است.

این مقام مسئول ضمن غیرمنطقی بودن کشت برنج در استان‌هایی غیر از گیلان و مازندران تاکید کرد: براساس مصوبه ۱۵/۸/۹۷ هیات دولت کشت برنج باید مثل سایر نقاط جهان در مناطقی که بالای ۶۰۰ میلیمتر بارندگی دارند صورت بگیرد نه اینکه در مناطقی با ۳۰۰۰ میلیمتر تبخیر آب، به این دلیل که هیچ توجیه اقتصادی در این کار نیست.

به گفته وی کاشت برنج با استفاده از منابع آب زیرزمینی علاوه بر کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی باعث فرونشست در مناطقی می‌شود که زیان اقتصادی آن بسیار نگران کننده‌تر است، از این رو استان گیلان و تنها بخشی از استان مازندران برای این کار مناسب است.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره جبران خسارت ناشی از خشکسالی کشاورزان نیز گفت: اصولا وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است که این خسارات را تا حد ممکن جبران کند اما بیشتر برنامه داریم کشت‌های جایگزین برای کشاورزان معرفی کنیم که اینکار هم انجام شده است.

وی درپایان اعلام کرد برنامه‌داریم تا پایان شهریورماه قیمت خرید تضمینی تمامی محصولات از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شود اما ابلاغ نهایی و تصویب باید از سوی شورای اقتصاد انجام پذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =