• ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
  • کد خبر: 3527
  • readingTime: ۲ دقیقه
زرندی

فاصله زمانی میان پرداخت مالیات و دریافت مبالغ فروش، استرداد نکردن مالیات به تولیدکنندگان محصول حلقه نهایی معاف از مالیات بر ارزش افزوده و... شرایطی را به وجود آورده است که ضرورت اصلاح نظام مالیاتی به چشم می خورد.

به گزارش ایراسین، سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد پرداخت مالیات بخش صنعت کشور گفت: مالیات (با سهم ۱۲ درصدی از تولید ناخالص داخلی) پرداخت شده است و بخش خدمات فقط ۲۲.۱ درصد (با وجود سهم ۵۱ درصدی از تولید ناخالص داخلی) را پرداخت می‌کند، سهم صنعت در پرداخت مالیات در کشورهای مختلف نظیر مالزی (۳.۲‌درصد)، کره جنوبی (۱۳.۶‌درصد) و فرانسه (۱۶.۵‌درصد) و بالاترین سهم مربوط به بخش خدمات (با سهم بیش از ۶۰‌درصدی) است.

وی در ادامه افزود: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی ایران (حدود هفت درصد) در مقایسه با دیگر کشورها نظیر ترکیه (۲۵ درصد)، مالزی (۱۵درصد) و مصر (۱۴درصد) کمتر است که نشانگر ضعف پوشش مالیاتی، فرار مالیاتی و تبعیض مالیاتی است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد چالش های فعالیت های صنعتی در حوزه مالیات گفت: با توجه به اینکه موضوع مالیات و مالیات‌ستانی یکی از چالش‌های پیش‌روی فعالیت‌های صنعتی، معدنی و تجاری است، توجه و تمرکز ویژه برای بهبود محیط کسب‌وکار، شفاف‌سازی، اعتمادآفرینی و ثبات‌بخشی به فضای اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

وی درباره چالش های مالیات در حوزه تولید بخش صنعت تصریح کرد:‌ نبود انعطاف مالیاتی و نبود هماهنگی با شرایط اقتصادی در نرخ‌های مالیاتی و فرایند مالیات‌ستانی از جمله این چالش‌ها است، به طوری که نبود تطبیق سیاست‌گذاری مالیاتی با شرایط اقتصادی، تمرکز بر دریافت مالیات مودیان رسمی ‌و تولیدکنندگان، نبود نهاد سیاست‌گذار و ناظر مستقل فرابخشی و تمرکز همه فرایندهای مالیات‌ستانی اعم از دادرسی در سازمان امور مالیاتی را شاهد هستیم.

زرندی در ادامه گفت: ممیز محوری، رواج شیوه علی الراس در نظام رسیدگی و تشخیص مالیات، سنتی بودن سیستم‌ها و فرآیندهای تشخیص و وصول مالیات، بروز فساد ناشی از بارگیری روش علی‌الراس، اجرا نشدن کامل طرح جامع مالیاتی، نبود اعتماد متقابل مودی و سازمان امور مالیاتی و فرآیند نامناسب دادرسی مالیاتی، وصول ۷۰ درصد از درآمدهای مالیاتی پس از طی مراحل دادرسی مالیاتی، فرایند بسیار پیچیده، زمان‌بر، نامناسب و غیرکارای دادرسی مالیاتی و نبود استقلال نهاد حل اختلاف مالیاتی، دیگر مشکلات موجود بخش صنعت هستند.  

وی با اشاره به فشار مضاعف بر تولیدکننده در صورت قطع اخذ مالیات در زنجیره عرضه کالاها و خدمات گفت: فاصله زمانی میان پرداخت مالیات و دریافت مبالغ فروش در معاملات نسیه (در مالیات بر ارزش افزوده)، استرداد نکردن مالیات به تولیدکنندگان محصول حلقه نهایی معاف از مالیات بر ارزش افزوده، فشار بر تولیدکنندگان به دلیل ندادن اعطای نرخ صفر به عرضه داخلی ماشین‌آلات و تجهیزات سرمایه‌ای، معدنی و کشاورزی و خطوط تولید صنعتی کالاها و خدمات (در مالیات بر ارزش‌افزوده) شرایطی را به وجود آورده است که ضرورت اصلاح نظام مالیاتی به چشم می خورد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان، اظهار کرد: سختگیری و پیچیدگی در فرایند استرداد مالیات خرید ماشین‌آلات خطوط تولید (در مالیات بر ارزش افزوده) و مساله استرداد اعتبار مالیاتی فعالان اقتصادی از جمله زمان و غیره (به‌ویژه در شرایط فعلی و لزوم اعمال محدودیت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات)، از جمله این مواردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =