• ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
  • کد خبر: 3520
  • readingTime: ۱ دقیقه
محمد باقر معتمد

رئیس پژوهشگاه اتاق اصناف گفت: تفاوت رشد اقتصادی با سود بانکی باعث شده، درآمد روز به روز کمتر اما بر هزینه اضافه می شود ضمن اینکه سیستم اقتصادی ما به گونه ای است که دلالی را جذاب کرده است.

محمدباقر معتمد رئیس پژوهشگاه اتاق اصناف در گفتگو با ایراسین در پاسخ به این سوال که چه راه کارها و موانعی در راه خروج نقدینگی از بازار دلالان وجود دارد گفت: ما یک نقدینگی همیشه در حال تولید داریم که باید منشأ آن را پیدا کنیم. لزوم عملیاتی کردن توجه به تولید در قالب شعارهای رهبری امکان پذیر است. ایجاد جذابیت در تولید و تولید کالای با کیفیت می تواند نقدینگی را به طرف تولید سوق دهد.
معتمد با تاکید بر اینکه تفاوت زیاد بین رشد اقتصادی با سود بانکی ویرانگر است، گفت: در چنین حالتی، درآمد روز به روز کمتر اما بر هزینه اضافه می شود ضمن اینکه سیستم اقتصادی ما به گونه ای است که دلالی را جذاب کرده است. 
وی با اشاره به اینکه ما باید استراتژی ملی به همراه یک عزم ملی برای این حوزه تعریف می کردیم، تصریح کرد: متاسفانه درآمد ارزی از فروش نفت به عددی رسید که ما دلار و ارز را به صورت مجانی در اختیار واردکننده گذاشتیم در صورتی که قیمت دلار باید واقعی می بود.
رئیس پژوهشگاه اتاق اصناف در پاسخ به این سوال که چرا اغلب تولیدکنندگان داخلی برند خود را در خارج ثبت کردند و به عنوان کالای وارداتی در کشور به فروش می رسانند، گفت: همه تولیدکنندگان به دلیل واقعی نبودن قیمت دلار، به مرور در اولین فرصت برند خود را به چین منتقل کردند و به نام تولید ایران در داخل فروختند.
معتمد در پایان گفتگو، با تأکید بر اینکه حجم نقدینگی در اقتصاد باید متناسب با میزان تولید کالا و خدمات باشد، افزود: در هیچ جای دنیا بانکها سود ۲۵ درصدی پرداخت نمی کنند بنابراین برای رشد اقتصاد و جذب نقدینگی در حوزه تولید باید اقتصاد را رقابتی کرد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =