• ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
  • کد خبر: 3512
  • readingTime: ۲ دقیقه
مسعود دانشمند

دبیرکل خانه اقتصاد با اشاره به معضل تورم در اقتصاد ایران اعلام کرد: مهار نرخ تورم براساس اصول اقتصادی و تجارب کشورهای توسعه یافته تنها در گروی رونق تولید و افزایش تولید کالا است.

به گزارش ایراسین، مسعود دانشمند در این زمینه گفت: نزدیک به سه دهه است که دولت‌ها در ایران صحبت از مهارتورم می‌کنند و راهکارهایی در این زمیه ارایه می‌کنند، اما به دلیل اینکه راهکارهای ارایه شده مبتنی بر تولید کالا و خدمات نیست، این معضل برطرف نشده است.

وی در ادامه افزود: بررسی تجارب و نتایج تکیه بر اقتصاد مبتنی بر تولید در سراسر جهان بسیار است و فقط باید توجه به آنها داشته باشیم به عنوان مثال آلمان پس از جنگ جهانی معضل تورم را تنها با تولید مهارکرد و ژاپن هم دقیقا از همین مسیر به توسعه امروز دست یافت.

دبیرکل خانه اقتصاد تاکید کرد: این نکته‌ای است که متاسفانه تا امروز مورد توجه مسئولان مربوطه قرار نگرفته بیشتر به افزایش درآمدهای سهل‌الوصول نفت تکیه شده که نتیجه‌ چنین سیاستی با کارشکنی‌های آمریکا علیه صنعت نفت کشور مشخص شده است.

وی همچنین اظهار کرد: اگرچه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت می‌تواند امتیازاتی برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد اما خرسندی زمانی است که بجای خام فروشی این ثروت خدادادی را داخل مرزهای ایران تبدیل به ارزش افزوده کالایی برای صادرات کنیم نه اینکه صرفا نفت بفروشیم که مشکلات اقتصادی خودمان را برطرف کنیم.

دانشمند درباره کاهش سهم نفت در اقتصاد ایران به خبرنگار ما گفت: واقعیت امر این است که این اتفاق تنها روی کاغذ افتاده و شاهد مثال آن هم شرایط فعلی اقتصاد است به این دلیل که کارشکنی‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران مشکلاتی ایجاد کرده که پیامد آن تورم و بیکاری است.

وی تاکید کرد: اصولا برای مهار تورم باید درآمدهای نفتی را از درآمد صادرات کالای غیرنفتی مجزا کنیم و خوشبختانه پتانسیل‌های بالایی در اقتصاد ایران وجود دارد و همین پتانسیل‌ها باعث شد تا ایران از ونزوئلا شدن فاصله بگیرد، در غیر این صورت امروز تورم ایران نه در محدوده ۴۰ درصد بلکه چندین برابر شده بود.

این فعال اقتصادی معتقد است توجه به زنجیره تولید نکته است که در شرایط فعلی اقتصاد به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود، چون توسعه اقتصادی از دلارهای نفتی برای کشورمان ایجاد نخواهد شد و فقط وابستگی برایمان به ارمغان خواهد آورد.

وی به خبرنگار ما گفت: برای فاصله گرفتن ازدلارهای نفتی نیازی نیست سخت‌گیری بالایی در ایجاد مشاغل یا رونق تولید داشته باشیم چون پتانسیل‌های بالایی در ایران وجود دارد که با ساده‌ترین سیاست‌گذاری می‌توانیم در همین زمینه گام برداریم.

دانشمند تصریح کرد: نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری دقیقا برهمین اساس بوده و سیاست‌گذاران در این بخش باید براساس همین توصیه گام‌های موثر و اصولی با مشورت بخش خصوصی بردارند.

وی درباره مشکلات تحریمی در اقتصاد ایران به خبرنگار ما گفت: تحریم‌ها واقعا نقش ناچیزی در ایجاد شرایط فعلی ندارند مشکل بزرگ خودتحریمی در اقتصاد کشورمان است و برخی مسئولان دولتی تلاش می‌کنند با اشاره به تحریم‌ها کمکاری خودشان را از دید جامعه دور نگهدارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =