یازدهمین نمایشگاه متالورژی، فولاد، صنایع وابسته در محل نمایشگاه های دائمی پل شهرستان اصفهان

بیژن پناهی زاده گفت: اگر خواستار جایگزین کردن معدن بجای صادرات نفتی هستیم، باید به تکنولوژی و ماشین آلات روز دسترسی پیدا کنیم. یکی از دستاورد های نمایشگاه اصفهان می تواند معرفی تکنولوژی روز دنیا و امضا معاملات بین المللی در زمینه ماشین آلات و بروزرسانی صنعت فولاد باشد.

بیژن پناهی زاده معاون خانه صنعت و معدن ایران در گفتگو با ایراسین ضمن اشاره به برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی متالوژی، فولاد، ریخته‌گری ماشین آلات و صنایع وابسته اصفهان، گفت: نمایشگاه هایی از این دست می تواند باعث تعامل بیشتر بین اعضا زنجیره فولاد گردد و توانمندی های صنعت را نمایان تر کند.

پناهی زاده در نظر خود را در مورد خام فروشی معادن در ماه های اخیر اینگونه بیان کرد: استخراج و فروش مواد معدنی به شکل اولیه دیدی عام و معمول به خام فروشی است. استخراج به تنهایی مقوله های متفاوتی را شامل می شود. در این میان باید برای مواد فلزی و غیر فلزی نیز تفکیک قائل شویم.
وی در ادامه افزود: از خام فروشی تعریف دقیقی وجود ندارد؛ عده ای بحث خام فروشی و جلوگیری از آن را مطرح می کنند ولی به روند استخراج توجهی ندارند. از طرفی ماشین آلات داخلی با تجهیزات خارجی استخراج معدن متفاوت است.
پناهی زاده در پاسخ به این سوال که آیا می توان حوزه مواد معدنی و فولاد را جایگزین درآمد نفتی کرد، گفت: اگر خواستار جایگزین کردن معدن بجای صادرات نفتی هستیم، باید به تکنولوژی و ماشین آلات روز دسترسی پیدا کنیم. یکی از دستاورد های نمایشگاه اصفهان می تواند معرفی تکنولوژی روز دنیا و امضا معاملات بین المللی در زمینه ماشین آلات و بروزرسانی صنعت فولاد باشد. در سال های گذشته درآمدهای افسانه ای در حوزه نفت کسب کردیم. لااقل ۵ میلیارد دلار باید به واردات تکنولوژی روز معدن اختصاص می دادیم.
معاون خانه صنعت و معدن ایران در پاسخ به این سوال که چرا بخش خصوصی وارد حوزه معدن نشد، گفت: مشکل اساسی معدن، نظام ناظر بر این بخش و حتی خود دولت است که منجر شده معدن طی چند سال گذشته بیشتر به سمت دولتی شدن پیش رود تا اینکه خصوصی باشد.
پناهی زاده با تاکید بر اینکه معادن باید به سمت خصوصی شدن پیش روند، افزود: دولت بهترین پهنه های معدنی را در اختیار دارد و تکنولوژی روز را وارد می کند. پول در اختیار این هاست و به هر قیمتی تجهیزات را وارد می کنند و هیچ حساب و کتابی هم ندارد اما بخش خصوصی قدرت رقابت با این شرکت ها را ندارد چراکه آن ها عرصه را بر ما تنگ کرده اند.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی حتی قادر نیست به خارج پولی حواله کند که فیلتر هوای لودر یا زنجیر بولدوزر وارد کند، گفت: ما در ۵ سال گذشته بازار دنیا را از دست داده ایم و ترکیه جای ما را گرفته است.
پناهی زاده ادامه داد: در دنیا سنگ تزئینی را به علت سنگین بودن از ساختمان ها حذف کرده و مواد پلیمری جایگزین کردند که سنگ را به هر شکلی مشابه سازی می کند. لذا تا چند سال آینده بازار سنگ تزئینی را نیز از دست می دهیم.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی خود تحریمی ضررهای بیشتر از تحریم های ظالمانه آمریکا دارد گفت: عده ای با این کارها نه به نظام و نه به دولت کمک می کنند، بلکه خودشان به قسمتی از وزارت خزانه داری امریکا تبدیل شدند تا مشخص کنند کجاها باید تحریم شود.
پناهی زاده با بیان اینکه دولت باید پای خود را از حوزه اقتصاد کنار بکشد، افزود: افرادی هستند که کوچک ترین مبادی ورود ارز را مسدود می کنند. امیدواریم ناخواسته باشد و تا اینجا که به معدن ضربه زدند، از این پس جبران کرده و مشکلات را حل کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =