• ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
  • کد خبر: 3478
  • readingTime: ۳ دقیقه
مشروبات الکلی

پای یک واقعیت تلخ در میان است، اینکه خانواده ایرانی بر آسیب‌زاترین نوع اعتیاد چشم فروبسته و آن را به تفریح و تفنن تعبیر کرده است، انگ اعتیاد به مواد مخدر یا محرک بسیار بالاست و به همین دلیل به محض آنکه خانواده از اعتیاد فرد به مخدرها و محرک‌ها مطلع می‌شود، فرد تصمیم به ترک می‌گیرد اما در مورد اعتیاد به الکل این اتفاق بسیار دیرتر می‌افتد.

به گزارش ایراسین، از سال های دور که پای مواد الکلی به بازار ایران وارد شد، مشروبات الکلی به صورت غیرقانونی فروخته می شود و در پی این افزایش مصرف، ما هر سال شاهد رشد تعداد مسمومیت های ناشی از سوءمصرف مشروبات الکلی هستیم که به تناسب این افزایش، مرگ ناشی از سوءمصرف آن هم افزایش یافته است. هر چند که نمی توانیم درباره افزایش موارد فوت ناشی از سوءمصرف مشروبات الکلی آمار دقیقی داشته باشیم زیرا بسیاری از موارد فوت در منزل اتفاق افتاده و به بیمارستان ارجاع داده نمی شود.»اکنون مشروبات الکلی دست‌ساز، بلای تازه‌ای‌ است که به جان مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی افتاده‌ است. این مشروب‌ها عمدتا در آشپرخانه‌های زیرزمینی تولید می‌شود و طی ماه‌های اخیر اخبار متعددی از مسمومیت و مرگ مصرف‌کنندگان این نوع مشروبات الکی به گوش می‌رسد.

اعتیاد به الکل در ایران، جوان نیست. برخلاف سن مصرف‌کنندگان که رو به کاهش هم گذاشته در این سال‌ها در جوار نبود مراکز درمان سوءمصرف الکل و جرم‌انگاری شرابخواری مصرف مشروبات سیر صعودی را طی کرده است .

با وجود ممنوعیت مشروبات الکلی در کشور ما شبکه تولید، توزیع و عرضه به صورت پنهان فعال است و مصرف‌کنندگان باسابقه و جدید را اقناع می‌کند. این در حالی است که به سبب جرم‌انگاری شرب خمر در این سال‌ها، هیچگاه و حتی با وجود آنکه در اوایل دهه ۸۰ با دستور رییس وقت قوه قضاییه، معتادان مخدرها و محرک‌ها در صورت داوطلب شدن برای درمان، می‌توانستند از پیگیری قضایی مصون باشند، دستورالعملی برای درمان اعتیاد به الکل نوشته نشد و قانونگذار صرفا بر ممنوعیت شرب خمر تاکید داشته. سوءمصرف مشروبات الکلی که طی سال های گذشته خود را زیر پرده سهل انگاری مسوولان در برخوردهای قطعی پیشگیرانه با مصرف این مخدر پنهان کرد، امروز به مشکلی تبدیل شده که شاید در آینده ای نه چندان دور بتواند هم وزن نگرانی از بابت شیوع مصرف مواد محرک، خواب شبانه را بر متولیان مبارزه با مصرف مواد مخدر حرام کند. در حالی که مراجعی همچون سازمان بهزیستی کشور و وزارت بهداشت، آمار دقیقی از معتادان به مشروبات الکلی را در اختیار ندارند.

به گفته احمد پدرام، روان شناس و آسیب شناس اجتماعی، این داستانی است که نه تنها ایران بلکه همه دنیا دست به گریبان این موضوع هستند، قبل از انقلاب در یک جای دور افتاده استفاده می کردند، اما امروز دختران نوجوان و دبیرستانی مصرف کننده هستند، موضوع، تجارت پرسودی است که اعتیاد مواد مخدر را ندارد، ولی خیلی ها درگیر هستند از سویی دیگر تولید آن هم تجارت پرسودی است.

وی می افزاید: قشری به اسم ساقی که این مواد را توزیع می کنند، درآمدشان از یک پزشک جراح بیشتر است این شکلی است که در جامعه وجود دارد، خیلی از جوان ها با توجه به پدر و مادر مذهبی که دارند یک جور لجبازی را دنبال می کنند و دوم اینکه به دنبال هویت کاذب هستند تا احساس مردانگی کنند. سومین عامل مصرف الکل برای فرار از مشکلات زندگی است. به نوعی پناه می آورن به الکل در صورتی که نمی دانند که این راه بیراهه است. از سویی دیگر یک هیجان و لذت دارد و تغییر یعنی کارهایی که در حالت عادی انجام نمی دهند، وقتی مشروبات الکلی مصرف می کنند باعث می شود که شهامت پیدا کنند. در برخی جاهای اروپا مصرف این مواد را محدود کرده اند و مکان های خاصی را برای این مورد کار کرده اند و تنها در بارها سرو می شود و اگر کسی هر روز مبادرت به مصرف کند کار نکوهیده ای است .

پدرام با اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش ما در این رابطه موفق نبوده است می گوید: مادربزرگ های قدیمی بیشتر انسان ها را مومن می کردند اما آموزش و پرورش ما و نظام آموزشی ما دغدغه این موضوع را ندارد و بنابراین باید ریشه ای عمل کرد و فرهنگسازی شود چرا که هر چه دستگیر کنیم به نتیجه موفقی نخواهیم رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =