سید حسین احمدی سلیمانی

مدیرعامل فولاد خراسان درباره موضوع بومی سازی در صنعت فولاد گفت: تاریخچه صنعت فولاد در ایران بیانگر این نکته است که امروز تخصص و توانمندی‌های بالایی در طراحی و ساخت کارخانه‌ها داریم و در بخش‌های کلیدی می‌توانیم نیازهای داخلی را تامین کنیم.

به گزارش ایراسین، سیدحسین احمدی سلیمانی در این زمینه گفت: با درنظر گرفتن کارشکنی‌های آمریکا علیه صنعت فولاد لازم است امروز برای کاهش هرچه بیشتر وابستگی صنعت فولاد به خارج از مرزها برنامه‌ریزی کنیم و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

احمدی سلیمانی تاکید کرد: امروز صنعت فولاد ایران می‌تواند تا 80 درصد داخلی سازی شده و نیازهای خود را تامین کند، اما نهضت بومی سازی که اخیرا در صنعت فولاد ایران شکل گرفته می‌تواند زمینه کاهش وابستگی بیشتری را هم برای ایران ایجاد کند.

احمدی سلیمانی همچنین تصریح کرد: درصورت تجمیع اطلاعات و دستاوردهای علمی در راستای بومی سازی بیشتر از سوی واحدهای تولیدی می‌تواند قدرت بالاتری در اختیار صنعت فولاد کشور قرار دهد که در آینده سهم کمتری به خارج از مرزها وابستگی داشته باشیم.

به گفته احمدی سلیمانی برگزاری نمایشگاه‌های قطعات مورد نیاز صنایع فولادسازی یکی از راهکارهای بسیار مناسب برای جلب نظر قطعه‌سازان یا شرکت‌های تامین کننده داخلی است که می‌توانند با توجه به نیاز صنعت اقدام به تولید کنند.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال چندی پیش یکی از قطعات فولاد خراسان آسیب دیده بود که اگر می‌خواستیم از تولیدکننده آن را تامین کنیم با درنظر گرفتن مشکل تحریم‌ها علاوه بر زمانبر بودن هزینه بالایی هم ایجاد می‌شد اما یکی از کارگاه‌های بومی منطقه توانست همان قطعه‌را با کیفیت مشابه خارجی تولید و در اختیارمان قرار دهد.

مدیرعامل فولاد خراسان تصریح کرد: یکی از مهمترین نیازهای صنعت فولاد در بحث بومی‌سازی گرافیت و الکترودهای ذوب است که هنوز وابستگی به تامین آنها از خارج داریم و در صورت بومی شدن سهم بالایی در کاهش هزینه‌های تولید فولاد ایران ایجاد می‌شود.

وی در زمینه خام فروشی هم به ایراسین گفت: اصولا مواد اولیه و انرژی ارزان قیمت در ایران وجود دارد بنابراین بجای اینکه این مواد اولیه و انرژی را در قالب خام فروشی صادر کنیم بهتر است زمینه توسعه صنایع پایین دستی آنها مثل فولاد را فراهم کنیم تا صادرات با ارزش افزوده بالاتر داشته باشیم.

فولادخراسان جای مدیران اتوبوسی نیست

در همین حال مدیرعامل فولاد خراسان درباره کناره‌گیری از سمت خود نیز به ایراسین گفت: این تغییر تنها به دلیل بازنشستگی بنده انجام شده و هیچ علت دیگری ندارد که بخواهیم درباره آن حاشیه سازی کنیم؛ اما نکته مهم اینجاست که خبری از تغییرات اتوبوسی نیست.

به گزارش ایراسین، احمدی سلیمانی در این زمینه همچنین گفت: این واحد فولادسازی به همت و تلاش متخصصان داخلی از هیچ ساخته شده و اکنون جایگاه اقتصادی قابل توجهی در صنعت فولاد به خود اختصاص داده است.

احمدی سلیمانی در ادامه افزود: به همین دلیل طی دو دهه فعالیت کارخانه مدیران متخصصی در این مجموعه رشد کرده‌اند که هیچ نگرانی درباره آینده کارخانه نیست و همچنین خبری از تغییرات اتوبوسی در این مجموعه نخواهد بود.

به گفته این مقام در فولاد خراسان شاهد مثال اینکه نیازی به مدیران اتوبوسی نداریم هم نبود هرگونه معوقه بانکی، بدهی مالیاتی یا حقوق عقب افتاده پرسنل درکنار انجام تمام پروژه‌های توسعه‌ای است، آنهم زمانی که اصولا صنعت با کمبودهایی مواجه شده است.

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌های انجام شده و همچنین استخدام‌های صورت گرفته در این واحد آنچنان است که هر پست شغلی با توجه به تخصص و آمادگی متقاضیان در اختیارش قرار گرفته است از این رو سیستم با بهترین شکل ممکن روبه‌جلو در حرکت است و لزومی به تغییر ندارد و تغییر مدیرعامل به معنی تغییر کلان در این مجموعه نیست.

وی در پایان تاکید کرد: فولاد خوزستان به هیچ عنوان دست در جیب دولت نکرده و 2 میلیارد دلاری که امروز در این پروژه سرمایه‌گذاری شده همه از همین منطقه ایجاد و دوباره سرمایه‌گذاری شده است و باعث افتخار است که بگوییم این پروژه موفق‌ترین پروژه ملی در صنعت فولاد کشورمان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =