• ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
  • کد خبر: 3373
  • readingTime: ۱ دقیقه
پازوکی

شفافیت، رقابت سالم و جلوگیری از انحصار سه اصل مهمی است که مهدی پازوکی اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتش برای دستیابی به رونق تولید به آن اشاره کرده است.

به گزارش ایراسین، امسال سال رونق تولید نامگذاری شده و اغلب مسئولان درحال برنامه‌ریزی برای دستیابی به این مهم مشغول برنامه‌ریزی یا ارایه راهکارهای متفاوتی هستند. نکته‌ای که دستیابی به آن می‌تواند در دستاوردهای بالایی برای کل کشور و بطور کلی منافع ملی ایران ایجاد کند. اما براستی برای رونق تولید به چه چیز نیاز داریم و اصول دستیابی به آن چیست؟

در نگاه اول گروهی ارایه تسهیلات بانکی و جریان نقدینگی را عامل رونق تولید می‌دانند و گروه دیگر می‌گویند باید در بخش تقاضا رونق ایجاد کنیم که خود به خود شاهد رونق تولید نیز باشیم درحالی که سه ضلع اصلی رونق تولید در مسایل و موارد کلان‌تری خلاصه شده و شاید نیاز به تزریق نقدینگی بیش از اندازه به بازار نباشیم.

برای دستیابی به رونق تولید که در شرایط فعلی برای اقتصادکشورمان یک الزام است بهتر است سه اصل ساسی را در نظر داشته باشیم که عبارتند از ۱. شفافیت ۲. رقابت سالم ۳. جلوگیری از انحصار. این موارد اگرچه ظاهرا از یکدیگر کاملا مجزا هستند ولی در مجموع زنجیره‌ای از هم ناگسستنی بوده و دستیابی به هریک از آنها امتیازی برای اجرای دقیق گزینه بعدی خواهد شد.

امروز عدم شفافیت انگیزه و اعتماد بسیاری از صاحبان سرمایه را  ضعیف کرده و به همین دلیل شاهد کاهش حجم سرمایه‌گذاری‌ها  و کارآفرینی در اقتصاد کشور هستیم، درحالی که اگر شفافیت مناسبی ایجاد کنیم اعتماد خود به خود ایجاد شده و صاحبان سرمایه و کارآفرینان با فضای مناسب کسب و کار روبرو می‌شوند.

 اما رقابت سالم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چون وقتی اعتماد شکل گرفت و سرمایه‌ها وارد تولید شد؛ برای زنده و پویا بودن تولید باید رقابت سالم داشته باشیم نه اینکه گروهی با استفاده از ارتباطات و رانت‌هایی که در اختیار دارند مزیت‌ها و تخصص سایرین را با چالش روبرو کرده و مشکلاتی را به آنها تحمیل کنند.

درنهایت جلوگیری از هرگونه انحصار نیز به نوعی ضلغ آخر است که رونق تولید را به ارمغان خواهد آورد به این ترتیب که وقتی شفافیت داشتیم و سرمایه‌گذار در فضای سالم برای افزایش سهم بازارش رقابت کرد نباید اجازه دهیم این روند صعودی منجر به انحصار چه در بخش خصوصی و چه دولتی باشد. چون انحصار بلای جان تولید و رونق تولید شناخته شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =