• ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
  • کد خبر: 3371
  • readingTime: ۳ دقیقه
خودرو

بازار خودرو در دست مافیا است . این جمله را نه تنها مردم کوچه و بازار بلکه برخی کارشناسان هم می گویند. آنها معتقدند دست اندرکاران خودرو نه به شکل شفاف بلکه با دست گذاشتن بر روی قیمت ها سعی کرده اند از این آب گل آلود ماهی بگیرند تا جایی که این اتفاق باعث شکل گیری سلطان خودرو هم شده است.

به گزارش ایراسین، موضوعی که امیرحسن کاکایی آن را به شکل تاکید آمیزی مطرح می کند و می‌گوید: از زمانی که اختلاف بازار و کارخانه ایجاد شد، جریانی پدید آمد که توانست در مدت کوتاه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سود کند. حال این جریان و مافیا را نمی‌توان به راحتی متلاشی کرد و انتظار داشت که بازار شرایط آرامی به خود بگیرد.

کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو از اردیبهشت ماه سال ۹۷، تصویب شد، اما به دلیل شرایط اقتصادی کشور به مدت شش ماه در سکوت به سر برد، پس از آن در کمیسیون صنایع آنچنان تغییر پیدا کرد که به گفته طراحانش، دچار تغییرات ساختاری شد و آنچه از فیلتر کمیسیون صنایع بیرون آمد، به نفع مردم نبود.

مردمی که گاهی می خواهند خودروهای شاسی بلندی سوار شوند که مانند کشورهای دیگر قیمت چندانی ندارد، خودروهای لوکسی که از امنیت و ایمنی کافی برخوردارند، اما کرسی نشینان آن تنها متولان هستند و بس.

حالا شاهد ورود خودروهای وارداتی شاسی بلندی هستیم که از آخرین تکنولوژی دنیا برخوردارند، اما در حد و اندازه جیب کوچک طبقه متوسط نیستند.

در همین رابطه نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بازار، چندی پیش گفت: نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که نمی‌توان برای بازار خودرو قیمت تعیین کرد و قیمت خودرو در بازار، طبق نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

 به گفته رضیان، مافیای خودروسازان محصولات بی کیفیت را به هر قیمتی به مردم تحمیل می کند.

این در حالی است که خودروهایی که در ایران تولید می شوند چندان کیفیتی ندارند، حالا هر چند اندک هم طرح خودروی شاسی بلندی هم داده شود، اما مشکل اینجا است که خودروهای ایرانی ستاره های تقلبی بر پیشانی خود دارند. اهمیت داشتن سود بیشتر برای خودروسازان و همچنین بازار انحصاری و بدون رقیب خودرو در ایران دلایل عمده بی کیفیت بودن خودروهای داخل هستند.

به گفته محمد رستگار رییس ارزشیابی کیفی خودروهای ساخت داخل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران،   یک خودروی سواری تولیدی در ایران زمانی می‌تواند پنج ستاره کیفی را کسب کند که هیچ‌گونه نقص و عیبی از نظر کیفی، ایمنی و ظاهری نداشته باشد، اما تاکنون هیچ خودروی تولیدی در ایران موفق به کسب پنج ستاره کیفی نشده است که این نشان می‌دهد خودروی بدون نقص در داخل تولید و مونتاژ نشده است. رییس ارزشیابی کیفی خودروهای ساخت داخل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران دلایل اینکه چرا تاکنون هیچ خودروی سواری تولیدی و مونتاژی در ایران موفق به کسب پنج ستاره کیفی در ارزیابی‌ها نشده است را اعلام کرد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث شده هیچ خودرویی حتی خودروهای به‌روزی که در ایران مونتاژ می‌شوند موفق به کسب پنج ستاره کیفی نشود، کیفیت خطوط تولید و مونتاژ در ایران است. این خطوط عموما دستی و غیر مکانیزه هستند و حتی در خودروهای به‌روز و با کیفیت فول سی‌کی‌دی که تمام قطعات آنها وارد شده و تنها در ایران مونتاژ می‌شوند نیز شاهد کاهش کیفیت این خودروها به دلیل کیفیت مونتاژ هستیم.

در کنار این موارد بحث تحریم ها هم به این موضوع دامن زده است که خودروهای ایرانی نتوانند قطعات با کیفیت را وارد کنند، از سویی دیگر مردم ترجیح می دهند اگر پولی در دست داشته باشند و مشکل مالی نداشته باشند از خودروهای شاسی بلند گران قیمتی استفاده کنند که از جانشان محافظت می کند.

به گفته کارشناسان بازار خودرو، بهبود صنعت خودرو در گرو تولید است زیرا ریشه اصلی بسیاری از نارسایی‌های این بازار به شرایط تولیدی خودروسازان داخلی بر می گردد. اما در عین حال تجارب گذشته این واقعیت را ملموس و عیان ساخته که کیفیت مراودات بین المللی ایران با کشورهای خارجی، نقش موثری در بازار خودرو ایفاء می‌کند و به واقع اگرچه در ظاهر امر، اتومبیل سازی در کشور در قالب یک صنعت قابل تعریف است، اما وابستگی آن به مسائل سیاسی و علی الخصوص سیاست خارجی غیر قابل انکار است، تا زمانی که نتوانیم تکنولوژی خودرو سازی را ارتقا دهیم باید چشم به دست واردات خودروهای با کیفیت بدوزیم، خودروهایی که چندین برابر قیمت اصلی در ایران به فروش می رسد و به هر حال مشتریان خاص خود را هم دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =