عسگراولادی

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: مشکل این است که از صادرکنندگان، پیمان ارزی می خواهند. به عبارتی صادرکننده موظف به بازگشت ارز حاصل از صادرات به سیستم ظرف چهار ماه است که ما با بانک مرکزی در تماسیم تا زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات به شش ماه افزایش یابد.

به گزارش ایراسین، یکی از مهمترین چالش ها در برابر ایران در پی تحریم های ظالمانه و جنگ اقتصادی کنونی، بحث صادرات تولیدات صنعت کشور است. ایراسین با موضوع ظرفیت های صادراتی به اروپا که سیاست گذاران و مسئولین مربوط به بخش تجارت و صادرات کشور با اسدالله عسگر اولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفتگویی انجام داده است که در ادامه خواهید خواند.

  • در بخش صادرات به چه کشورهای اروپایی تولیدات خود را ارسال می کنیم؟

ببینید، کشورهای اروپایی به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می شوند. اروپای غربی همان بازار مشترک با ۲۸ کشور و اروپای شرقی نیز شامل کشورهای عضو بلوک شرق و روسیه است و نوع صادرات ما نیز به دو بخش نفتی و غیرنفتی تقسیم بندی می شود. بزرگ ترین بخش صادرات ایران، نفت است که در انحصار دولت قرار دارد و صادرات غیرنفتی هم در دست بخش خصوصی و تعاونی ها و شامل میعانات گازی، پتروشیمی ها، محصولات کشاورزی، دریایی و باغات است.

  • وضعیت صادرات در ایران چگونه است؟

باید به این سوال با توجه به وضعیت کلی صادرات در ایران پاسخ داد. وضعیت ما هم در بخش نفتی و هم در بخش غیرنفتی به خاطر عوامل متعددی سطح پایینی دارد.  چالش اصلی صادرات در داخل کشور مشکلات با دولت است در حالی که در خارج با خریداران است.  

  • مهمترین بازارهای هدف ایران در بین کشورهای اروپایی، کدام کشورها است؟

ببینید از میان ۲۸ کشور اروپای غربی، چهار کشور آلمان، انگلستان، ایتالیا و اسپانیا و از بین اروپای شرقی نیز کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و گرجستان از اهمیت ویژه ای برای صادرات برخوردارند.

  • حجم صادرات ایران به کشورهای اروپایی چه مقدار است؟

حجم کل صادرات ایران به دنیا ۳۸ میلیارد دلار و حجم صادرات ایران به کشورهای اروپایی ۳۰ میلیارد دلار است که اگر این میزان را به ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار برسانیم نیازمان به صادرات نفتی و التماس از کشورهای دیگر برای خرید نفت کم خواهد شد.

  • چالش های صادرات به اروپا برای ایران چیست؟

مشکل این است که از صادرکنندگان، پیمان ارزی می خواهند. به عبارتی صادرکننده موظف به بازگشت ارز حاصل از صادرات به سیستم ظرف چهار ماه است که ما با بانک مرکزی در تماسیم تا زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات به شش ماه افزایش یابد. مشکل دوم صادرکنندگان در چگونگی برگشت ارز از اروپا است.

  • راه حل ارسال ارز به ایران در شرایط تحریمی به نظر شما چیست؟

اروپایی ها در شرایط تحریمی امکان فرستادن ارز را به ایران ندارند لذا ما باید بانک هایی را بین راه در کشورهای دبی، چین یا ژاپن تهیه کنیم و از آنجا به صادرکننده در ایران برگردانیم.

  • مهمترین چالش پیش روی صادرات، بازگشت ارز به چرخه اقتصاد است. این موضوع چگونه از طرف دولت حمایت شده است؟

ما معتقدیم ارز حاصل از صادرات غیرنفتی باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد اما چگونگی این بازگشت موجب مشکلاتی شده است.

  • چندی پیش اتاق بازرگانی از دولت درخواست ارسال نماینده به کشورها کرده بود. این طرح به چه علت است؟

ببینید وابسته های بازرگانی و کنسول دومی ها باید از کشور محل مأموریت، اطلاعات لازم را برای وضع اقتصادی آن و حتی اقتصاد کشور خود کسب کنند بر همین اساس ما از معاون رئیس جمهور درخواست کردیم که اتاق بازرگانی، وابسته های بازرگانی را در آینده معرفی کند.  

  • بنابراین در سال رونق تولید وظیفه دولت تسهیل صادرات و به طبع آن هموار کردن بخش اضافه شدن ارز مربوط به صادرات در چرخه تولید است؟
    بله دقیقا. دقت به شعارهای اقتصادی مقام معظم رهبری طی سالهای اخیر این نکته را به وضوح روشن می کند. مقام معظم رهبری سال گذشته را اقتصاد مقاومتی و امسال را رونق تولید نامگذاری کردند، دولت باید در رابطه با این دو شعار اخیر سال پاسخگو باشد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =