لاهوتی

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران با اشاره به آغاز روند بازسازی سوریه پس از نا آرامی‌های اخیر اعلام کرد: بخش خصوصی فعالیت گسترده‌ای در بازار سوریه داشته و اکنون دولت لازم است برای تثبیت جایگاه کالاهای ایرانی از ارتباطات سیاسی خود استفاده کند.

محمدلاهوتی در این زمینه به ایراسین گفت: صادرکنندگان ایران با استفاده از توانمندی‌ و ارتباطات خود توانسته‌اند در بازار سوریه برای محصولات ایرانی بازار مناسبی فراهم کنند؛ اما براساس برخی قوانین سوریه اکنون مشکلاتی برای صادرات کالاهای ایرانی ایجاد شده است.

وی در ادامه افزود: کالاهای ایرانی با عوارض حداقل 20 درصدی گمرک این کشور روبرو هستند درحالی که کالاهای کشورهای دیگری مثل مصر یا امارات متحده عربی در این بازار براساس توافق‌نامه‌های تجاری میان کشورها بدون عوارض گمرکی وارد می‌شوند، بنابراین دولت لازم است با استفاده از ارتباطات مناسب سیاسی خود در این زمینه تجار و بازرگانان ایرانی را حمایت کند.

این عضو اتاق بازرگانی معتقد است دولت جمهوری اسلامی ایران با درنظر گرفت ارتباطات قوی و گسترده‌ای که با دولت سوریه دارد می‌تواند ضمن رایزنی‌های دقیق و هدفمند شرایطی را برای تجار و کالاهای ایرانی مهیا کند که عوارض و گمرکی از تولیدات ایران برداشته شود و رقابت کالای ایرانی با سایر کالاها منطقی شود.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی – اتاق بازرگانی - با ایجاد دفتر رسمی در این بازار و رایزنی‌هایی که می‌توانسته اکنون گام‌های موثری در بازار سوریه برداشته و پایان کار به دست مسئولان دولت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که در سال حمایت از کالای ایرانی در این بازار صادراتی تولیدکنندگان ایران را حمایت کنند.

لاهوتی به خبرنگار ما گفت: اصولا خواسته تولیدکنندگان ایرانی مبنی بر حذف عوارض گمرکی و تعرفه‌های فعلی از کالای ایرانی خواسته در تضاد با منافع اقتصادی سوریه نیست به این دلیل که اکنون این کشور تولیدی ندارد که برای کالاهای ایرانی عوارض وضع کند. بنابراین بارایزنی بسیاری از شرایط فعلی متفاوت خواهد شد.

وی درباره امتیازات ایران در این بازار تاکید کرد: خدمات فنی و مهندسی ایران در کنار کالاهای غیرنفتی ایران خصوصا صنایع غذایی بیشترین فرصت را برای موفقیت در این بازار دارند و درصورتی که مسئولان دولتی بتوانند رایزنی‌های مناسبی داشته باشند حجم مبادلات بسیار بالاتر از شرایط فعلی خواهد شد.

رئیس کنفدراسیون صادرات معتقد است تمامی کشورها سیاست‌های و روابط خود را براساس منافع اقتصادی با کشور مورد نظر تنظیم می‌کنند. به عنوان مثال رئیس جمهور ترکیه در تمامی سفرهای خود ده‌ها یا صدها تولیدکننده را همراه دارد که درکنار رایزنی‌های سیاسی در این زمینه نیز مذاکراتی انجام می‌دهد.

وی اظهار کرد: این نوع سیاست‌خارجی مبتنی بر روابط تجاری در شرایطی همگیر شده که اصولا کشورها زمانی در بخش‌های سیاسی با یگدیگر وارد مذاکراتی می‌شوند براساس توافق‌های تجاری مواضع خود را تحکیم خواهند کرد و امروز هم ایران می‌تواند از چنین سیاستی درباره بازار سوریه استفاده کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =