صادرات23 میلیون دلاری محصولات فولادی به افغانستان

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: ما به دلیل مشکل سیاسی با شمال عراق، صادرات را متوقف کردیم در صورتی که ترکیه با وجود مشکل سیاسی اما اقتصاد را وارد نکرد و ما عملاً با قطع صادرات به شمال عراق، ترکیه را تقویت کردیم.

احمد حسینی فر عضو اتاق بازرگانی ایران و چین، ایران و عمان، ایران و عراق در گفتگو با ایراسین در پاسخ به این سوال که در شناسایی بازارهای هدف و عملی کردن صادرات ایران چگونه عمل کرده است، گفت:شناسایی بازارهای صادراتی هدف برای ایران و انجام صادرات رضایت بخش بوده است. با این وجود اما فضای کسب و کار در ایران بسیار پیچیده و بخش خصوصی همچنان تنهاست.  
وی با اشاره به نقش موثر دولت در کنار بخش خصوصی گفت: در حال حاضر دولت به کمک بخش خصوصی نیامده اما هرگاه دولت در کنار بخش خصوصی بوده اتفاقات خوبی رقم خورده است.
عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: صادرات موفق را نیازمند تولیدات هدفمند و حرفه ای دانست و افزود: تولید و صادرات لازم و ملزوم یکدیگر هستند. تقویت صادرات مستلزم تقویت نهادهای ذیربط مانند اتاق های بازرگانی مشترک، افزایش تعداد رایزنان اقتصادی و حرفه ای می باشد.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال وجود رایزنان بازرگانی متعدد در بازار مهمی همچون عراق ضروری است.
حسینی فر در پاسخ به این سوال که فعالیت بازرگانان ما در کشور عراق را چگونه می بینید، گفت: فعالیت های موثری از سوی رایزنان بازرگانی ایران در بغداد، اربیل و سلیمانیه صورت گرفته است. ما به دلیل مشکل سیاسی با شمال عراق، صادرات را متوقف کردیم در صورتی که ترکیه با وجود مشکل سیاسی اما اقتصاد را وارد نکرد و ما عملاً با قطع صادرات به شمال عراق، ترکیه را تقویت کردیم.
وی ضرورت تغییر و به روز رسانی تکنیک های تولید و صادرات را متذکر شد و گفت: شیوه فعلی صادرات ما با شکست مواجه شده لذا باید اقتصاد را از بخش دولتی به بخش خصوصی درجه یک انتقال داده و بخش خصوصی را تقویت کنیم.
وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان نیازمند حمایت جدی تری از مجلس و دولت هستند مطرح کرد: دولت باید تسهیلات ارزان قیمتی را به صادرکنندگان و شبیه به رقبای ایران ارائه دهد.  
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =