انرژی

رئیس گروه انرژی های پاک و محیط زیست گفت: ۴۵ درصد نیروگاه های تجدید پذیر سهم انرژی های خورشیدی و ۴۰ درصد آنها سهم انرژی بادی است و این موضوع نشان می دهد که در کشور ما فضا برای رشد انرژی خورشیدی تا کنون نسبت به سایر انرژی های تجدیدپذیر بالاتر بوده است.

احمد فیروزی رییس گروه انرژی های پاک و محیط زیست در مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در گفتگو با ایراسین، گفت: ما یک کشور با منابع خدادادی بالا هستیم و این موضوع در زمینه انرژی های تجدیدپذیر نیز صدق می کند.  
وی در پاسخ به این سوال که چه روش هایی برای استفاده از انرژی خورشیدی وجود دارد، گفت: استفاده مستقیم برای گرمایش و روشنایی ساختمان ها و فضاها، استفاده برای تولید برق که بیشتر می توانیم در اطرافمان ببینیم و استفاده حرارتی که هم در کشور ما و هم در دنیا کمتر به آن پرداخته شده است.  
رئیس گروه انرژی های پاک و محیط زیست در ادامه افزود: با این حال تقریبا هم راستا با دنیا حرکت می کنیم، به دلیل اینکه فناوری ها یک ذات جهان شمولی دارند و وقتی یک فناوری به بلوغ می رسد به بازارهای مختلف می رود و جایگاهش را پیدا می کند. از این جهت که به لحاظ اقتصادی با سایر فناوری ها قابل رقابت شده، مرزها را در می نوردد.  
وی در پاسخ به این سوال که رشد ایران در استفاده از انرژی های پاک را چگونه می بینید، تصریح کرد: در یک سال اخیر ۱۶۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نصب کرده ایم و در کل نیز تا کنون حدود ۷۶۰ مگاوات به صورت تجمعی نیروگاه نصب کردیم که ۴۵ درصد آنها سهم انرژی های خورشیدی و ۴۰ درصد آنها سهم انرژی بادی است. این موضوع نشان می دهد که در کشور ما فضا برای رشد انرژی خورشیدی تا کنون نسبت به سایر انرژی های تجدیدپذیر بالاتر بوده است.
فیروزی در پایان گفت: امروز در دنیا هزینه نصب یک مگاوات نیروگاه خورشیدی پایین تر از هزینه نصب یک مگاوات نیروگاه فسیلی است. زمانی که ما می گفتیم هزینه های اولیه انرژی خورشیدی یا بادی بالاست مربوط به به حدود ۵ تا ۱۰ سال گذشته بود. هزینه های انرژی های تجدیدپذیر در ۱۰ سال اخیر دوبار نصف شده است. یعنی امروز از یک چهارم هزینه ای که ۱۰ سال قبل می کردیم صحبت می کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =