فنر

رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: با بومی‌سازی فنرهای نوسان‌دهندۀ (رزونانس مُولد) ماشین‌های شماره ۲ و ۴ ریخته‌گری فولاد مبارکه، علاوه بر بی‌نیازی از واردات و جلوگیری از خروج ارز، از این پس این قطعات با صرف حدود یک‌ششم قیمت خارجی و در مدت‌زمان کمتر، در داخل کشور ساخته و در ماشین‌های ریخته‌گری فولاد مبارکه به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش ایراسین، عباس محمدی رئیس دفتر برنامهریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات ناحیۀ فولادسازی و ریختهگری مداوم در این خصوص گفت: رزونانس مُولدهای ماشینهای ریختهگری که شرط وجود ریختهگری مناسب به شمار میآیند، بهطور متوسط در هر دقیقه ۱۲۰ بار (در هر ثانیه دو بار) نوسان مکانیکی دارند و این شرایط ویژه با یک مجموعۀ ۲۴ عددی فنر خاص ایجاد شده است. این فنر بهدلیل جنس خاص و شرایط پیچیدۀ ساخت آن، تاکنون از خارج کشور و با مشکلات فراوان، به قیمت هر عدد حدود ۱۱ میلیون تومان تأمین و سالانه تعویض و جایگزین میشد.

وی با اشاره به اهمیت وجود نوسان در حین ریختهگری و عملکرد نوساندهندهها گفت: این نوسان از چسبندگی ذوب داخل قالبها و صفحات مسی ریختهگری جلوگیری میکند و عملکرد نادرست آنها ممکن است باعث چسبندگی و بیرون ریختن ذوب در ماشین ریختهگری و خسارتهای چندین میلیاردی به تجهیزات و همچنین توقف چندینساعتۀ ماشین ریختهگری شود.

رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با اشاره به اینکه در هر خط ماشین ریختهگری ۲۴ عدد فنر در ۸ ست ۳ تایی وجود دارد، گفت: ۴ ست این فنرها بالا و ۴ ست پایین رزونانس مولد نصب شده است و برای هر بار تعویض آنها، ماشین مربوطه نیازمند حداقل هفت روز توقف و فعالیت سخت و تنظیمات لازم است.

وی ضمن قدردانی از حمایتهای مدیریت ناحیۀ فولادسازی گفت: باتوجهبه مشکلات تأمین و قیمت بالای این فنرها، دفتر برنامهریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات ناحیه با همکاری واحد بومیسازی و شرکت حامیصنعت اقدام به بومیسازی آنها کردند.

مجتبی غیوری سرپرست برنامهریزی و قطعات یدکی ریختهگری نیز با اشاره به نتایج حاصل از این بومیسازی گفت: بررسیهای اولیه و آزمایشگاهی و تأیید اولیه نشان میدهد این فنرها در ماشین ۴ ریختهگری با موفقیت مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند؛ بهنحویکه اکنون سفارشهای بعدی ساخت آنها نیز ثبت شده است.

 وی در همین خصوص از مدیریت ناحیۀ فولادسازی و ریختهگری مداوم، دفتر فنی تعمیرات و واحد برنامهریزی بومیسازی، خرید قطعات مکانیکی و شرکت حامیصنعت تشکر و قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود با تدابیر و حمایتهای لازمِ مسئولین، از ظرفیتهای نهفته در پیکرۀ کارشناسی فولاد مبارکه و شرکتهای پیمانکار مستعد بیشازپیش بهرهمند گردیم و ضمن اشتغالزایی برای جوانان کشور، شاهد قطع کامل واردات در حوزۀ قطعات یدکی کارخانههای فولادسازی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =