شهرستانی

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: درحالی کمبود مواد اولیه در بخش تولید فولاد باعث بروز مشکلاتی برای واحدهای فولادسازی شده است که برخی کارشناسان براین باورند صادرات مواد اولیه به صورت خام عامل اصلی این کمبود است و برای حفظ مشاغل در این صنعت باید مسئولان از ادامه صادرات مواد خام معدنی جلوگیری کنند.

سید رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این زمینه به ایراسین گفت: در دنیای تجاری امروز اغلب کشورها در تلاش هستند با تبدیل مواد اولیه به کالاهای نهایی ارزش افزوده بالاتری برای خود ایجاد کنند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی در ادامه افزود: در بخش معدنی ایران دارای امتیازات گسترده‌ای است  که برای ایجاد گردش مالی مناسب و همچنین ارزش افزوده بالاتر تنها به فکر تکمیل زنجیره تولید داخل مرزهای خود باشد، اما متاسفانه در برخی موارد می‌بینیم صاحبان معادن برای دستیابی به منافع شخصی اقدام به صادرات مواد معدنی خام می‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: به عنوان مثال کشوری مثل ژاپن علی‌رغم اینکه مواد اولیه‌ای در بسیاری از صنایع داخل مرزهای خود ندارد با تهیه مواد اولیه از سایر نقاط جهان اقدام به تولید کالاهای نهایی کرده و برای خود ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کنند، درحالی که طی دوره‌های گذشته می‌بینیم ایران علی‌رغم پتانسیل‌های بالا دقیقا برعکس عمل کرده است.

به گفته وی پتانسیل‌های معدنی کشور درکنار امتیازات مختلفی از جمله انرژی و نیروی کار متخصص ارزان یا دسترسی به آب‌های آزاد عواملی هستند که باید به خوبی از آنها در راستای ایجاد ارزش افزوده بالای مواد اولیه استفاده کنیم و حداقل خام‌فروشی را درکارنامه کشور ثبت کنیم.

شهرستانی اهمیت تکمیل زنجیره تولید محصول نهایی در صنعت فولاد را یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های فعلی برای کشور دانست و گفت: امروز سنگ آهن در کشور چین ۱۳۰ دلار حداکثر فروخته می‌شود که با کسر هزینه‌های حمل و نقل تولید کننده یعنی مالکان معادن ۵۰ درصد این مبلغ را به دست می‌آورند درحالی که ورق فولاد بیش از ۵۰۰ دلار در بازارهای خارجی قیمت دارد.

این کارشناس صنعت فولاد معتقد است، فاصله ده برابری قیمت فولاد با صادرات سنگ آهن خام خود تاکیدی براین نکته است که ایران برای دستیابی به موفقیت اصولا نباید به سمت خام فروشی برود بلکه باید هرچه بشتر تلاش کند برای ارزش افزوده بالاتر محصول نهایی تولید و صادرکند.

به گفته وی بهترین راهکار برای جلوگیری از خام فروشی ایجاد انگیزه در مالکان و سرمایه‌گذاران مواد معدنی برای مشارکت در زنجیره تولید است، به این ترتیب که می‌توان شرایطی فراهم کرد که این افراد به عنوان بخش نخست زنجیره تولید فولاد شناخته شوند و به عنوان یک مجموعه واحد از فروش محصولات نهایی منافع اقتصادی بالاتری به دست آورند. به عنوان مثال سال گذشته فولاد مبارکه یک نمونه بسیار مناسب در این زمینه است.

شهرستانی درباره تعیین قیمت فولاد در بورس کالا به خبرنگار ما گفت: بطور کلی موضوع کشف قیمتی فولاد در بورس کالا زمانی مطرح شد که تقاضا بیشتر از تولید بود به همین دلیل برای کشف قیمت واقعی قرار براین شد از طریق بورس کالا قیمت فولاد به دست آید، اما امروز مازاد تولید داریم.

وی اظهار کرد: براساس آمارها سال گذشته ۲۵ میلیون تن فولاد تولید شده که خوشبینانه‌ترین حالت ۱۵ میلیون تن مصرف داخلی داشتیم و امسال هم ۲۸ میلیون تن احتمالا تولید داریم درحالی که مصرف با توجه به شرایط اقتصادی ثابت خواهد بود. پس با مازاد تولید ۱۳ میلیون تنی نیازی به قیمت‌گذاری از طریق بورس نداریم.

شهرستانی معتقد است هرگونه دخالت دولت در موضوع قیمت‌گذاری فقط باعث بروز رانت و مشکلات اقتصادی برای واحدهای تولیدی می‌شود، چون این روند گروهی خاص را دربرخواهد گرفت و همه نمی‌توانند از آن استفاده کنند، از این رو در شرایط فعلی باید اجازه دهیم بازار عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد.

وی در ادامه گفت: شکل‌گیری رانت‌های مختلف در این صنعت باعث شده تا همسایگان ایران به دنبال ایجاد و اجرای سیاست‌های ضد دامپینگ برای محصولات ایران باشند، چون امتیازات گسترده ایران قیمت تمام شده محصول نهایی را نزولی می‌کند و قدرت رقابت بالایی با سایرین خواهد داشت.

این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان گفت: صنعت فولاد یکی از صنایع تاثیرگذار در توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده در کشورمان است بنابراین نباید با سیاست‌های غیرکارشناسی این صنعت را درگیر حاشیه کنیم و اجازه دهیم تولیدکنندگان در محیطی ایمن به ادامه تولید و تامین نیازهای بازار داخلی و بازاریابی خارجی برای محصولات خود بپردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =