شافعی

رئیس اتاق بازرگانی ایران بهره مندی از مشارکت فعال تشکل را منوط به وجود فضای حمایتی قابل قبول از سوی حاکمیت دانست و گفت: بنابراین او از دولت محترم درخواست کرد تا در اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار به نقش اتاق و تشکل ها بیشتر از گذشته اهمیت دهد.

به گزارش ایراسین، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در هایش همایش ملی تشکل هال ضمن قدردانی از توجه ویژه معاون اول به بخش خصوصی و حضور ایشان در مراسم روز ملی تشکل ها، گفت: تشکل های اقتصادی سازمان های خودجوش و غیردولتی هستند که بر اساس نیاز و به منظور فعالیت در زمینه های مختلف اقتصادی به صورت داوطلبانه به وجود آمده اند.

وی ادامه داد: تشکل، تلاش های متفرق بنگاه های اقتصادی را یکپارچه و هدفمند ساخته و به عنوان نهاد واسط و پل ارتباطی بین مردم و دولت، با برنامه ریزی و سازماندهی مناسب، حرکت به سمت اهداف توسعه ای را تسهیل می کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این مطلب که تشکل های اقتصادی می توانند صدای بخش خصوصی باشند و با انعکاس نظرات فعالان اقتصادی به دولت در بهبود کیفیت تصمیمات، اثرگذار باشند، تصریح کرد: این سازمان های مردم نهاد که نمایندگی بخشی از فعالان اقتصادی را به عهده دارند با حضور در مراجع تصمیم گیری و انتقال اطلاعات و تجربیات انباشت شده به غنای تصمیم سازی های دولت می افزایند و با بهره گیری از تجارب متخصصان و با دسترسی به اطلاعات و رویدادهای واقعی می توانند مانع از تصمیم گیری های اشتباه شوند و به بهبود قانون و ارتقای آن کمک ویژه کنند.

به اعتقاد وی تشکل ها با احاطه ای که به رشته فعالیت های متعدد در جامعه دارند می توانند نقش ارشادی و هدایتی برای انباشت سرمایه در بخش های مختلف ایفا و عدم توزان موجود در این حوزه ها را تعدیل کنند.

رئیس اتاق ایران همچنین از تجمع سرمایه ها در بخش های غیرمولد انتقاد کرد و گفت: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که بخش بزرگی از سرمایه ها در بخش های غیرمولد یا بخش هایی که بازار از آنها اشباع شده، تجمع یافته و بخش های صنعتی و مولد مهجور مانده اند. توسعه تشکل ها می تواند در هدایت سرمایه گذاران، موثر بوده و از اتلاف منابع محدود کشور در حوزه هایی که نقشی در توسعه ندارند، جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: بهره مندی از فواید تشکل ها درجامعه به خودی خود ایجاد نمی شود؛ بلکه نیازمند ایجاد فضای مناسب برای حضور فعال آنها است. ایجاد محیطی مناسب و مساعد برای نقش آفرینی تشکل های اقتصادی جزو وظایف ملی به شمار می آید که باید تمام بخش های جامعه و به ویژه حاکمیت در به وجود آوردن آن به زعم خود تلاش کنند.

شافعی با تاکید بر این نکته که میزان و حدود نقش آفرینی تشکل های اقتصادی با ساختار دولت ها در ارتباط است، بهره مندی از مشارکت فعال تشکل را منوط به وجود فضای حمایتی قابل قبول از سوی حاکمیت دانست؛ بنابراین او از دولت محترم درخواست کرد تا در اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار به نقش اتاق و تشکل ها بیشتر از گذشته اهمیت دهد.

وی تصریح کرد: در این رابطه انتظار داریم که طبق مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار، نظرات اتاق ها و تشکل های اقتصادی در تدوین قوانین و آئین نامه ها به موقع و در زمان مناسب دریافت شود تا بخش خصوصی زمان کافی برای اعلام نظرات کارشناسی داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه از زحمات جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور به دلیل همراهی‌هایی که با اتاق ایران داشتند و بخشنامه‌ای که به سازمان‌های دولتی مبنی بر لزوم اجرای ماده ۲ و ۳ قانون توسط آن‌ها، صادر شد، تشکر کرد.

وی  در بخش دیگری از سخنان خود از اقدام برخی سازمان‌ها در انتخاب نمایندگان بخش خصوصی و مشورت گرفتن از آن‌ها، انتقاد کرد و گفت: بعضی از محافل تصمیم سازی خود راسا نماینده بخش خصوصی را انتخاب می‌کنند. این رویه مورد قبول بخش خصوصی نیست و نمایندگان اتاق باید توسط خود اتاق انتخاب و به‌طور رسمی معرفی شوند.

شافعی همچنین به ماده ۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار که به اتاق مأموریت داده تا کار ساماندهی تشکل‌ها را به انجام برساند، اشاره و تأکید کرد: اتاق ایران باید نسبت به ادغام تشکل‌های موازی و شناسایی خلأهای تشکلی و ایجاد آن‌ها اقدام کند که در این راستا مصمم به انجام تکلیف قانونی خود است.

وی یادآور شد: ایجاد تشکل‌های اقتصادی کار دولت نیست. امیدوارم به این موضوع توجه جدی شده و این وظیفه به اتاق‌ها واگذار شود. سازمان‌های دولتی باید از حضور در این وادی اجتناب کنند. لازم است از وزارت کشور در این مورد تشکر و استدعا کنم این موضوع را به بعضی از وزارتخانه‌ها تذکر دهد که استفاده ابزاری از تشکل‌هایی که خود دولت آن‌ها را ایجاد کرده است، فاجعه‌ای بزرگ بوده و باید با آن مقابله کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین به شرایط جنگی موجود اشاره و تصریح کرد: فعالان اقتصادی در مقابل ضربه‌هایی که از سوی دشمن وارد می‌شود، ایستاده‌اند اما گاهی شاهد وارد آمادن ضربه‌هایی از پشت هستند که مقابله با آن‌ها سخت‌تر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =