طبیب‌زاده

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اهمیت اکتشاف در صنعت معدن تاکید کرد: رمز موفقیت اقتصاد معدن در تمام کشورها توجه به اکتشاف دقیق و دستیابی به اطلاعات کارشناسی از پتانسیل‌های موجود است درحالی که حداقل در استان کرمان هنوز اکتشاف سیستماتیک صورت نگرفته است.

سید مهدی طبیب‌زاده در این زمینه به ایراسین گفت: اکتشاف حلقه اول برنامه‌ریزی برای معدن و صنایع معدنی است به این دلیل که براساس داده‌ها و اطلاعات مستندی که به دست می‌آوریم قدرت برنامه‌ریزی برای احداث و تکمیل زنجیره تولید داریم.

طبیب‌زاده در ادامه افزود: امروز نبود تناسب در زنجیره تولید بخصوص در صنایع پایین دستی معادن شاهد مثالی قابل توجه در این زمینه است که اصولا به اکتشاف توجه ویژه‌ای نشده و هرفعالیتی صورت گرفته در دوره‌های گذشته بوده و اکنون متناسب با اهداف بلند مدت اکتشاف جدید یا سیستماتیک صورت نگرفته است.

وی همچنین تصریح کرد: بعد از معضل اکتشاف تکمیل زنجیره‌تولید با اجرای نهضت فرآوری می‌تواند به اقتصاد کشورمان کمک شایانی داشته باشد به این دلیل که با تکمیل زنجیره تولید در صنایع پایین دستی ارزش افزوده بالاتری ایجاد می‌شود که نه تنها خود صنعت بلکه سایر بخش‌های اقتصاد ایران از آن استفاده می‌کنند.

رئیس اتاق کرمان معتقد است برای دستیابی به این هدف لازم است طرح احداث شهرک‌های صنعتی در نزدیکی معادن و صنایع معدنی جدی گرفته شود به این دلیل که شکل‌گیری واحدهای پایین دستی در نزدیکی محل تولید مواد اولیه معدنی نه تنها هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد بلکه اصلی‌ترین نتیجه آن قدرت رقابت بالا در بازارهای داخلی و خارجی است.

به گفته طبیب‌زاده امروز انواع فولاد در یک منطقه تولید می‌شود و برای تولید سایر محصولات باید این محصول سنگین وزن را صدها کیلومتر حمل کنیم تا مثلا تبدیل به لوازم خانگی بشود که هزینه بالایی به تولید نهایی تحمیل می‌کند درحالی که اگر صنایع مرتبط و پایین دستی در فاصله منطقی‌تری از کارخانه‌های فولادسازی باشد قطعا قیمت تمام کاهش چشمگیری خواهد داشت.

وی معتقد است احداث شهرک‌های صنعتی نزدیک صنایع معدنی مانع از خروج میلیون‌ها دلار سالانه ارز از کشورمان خواهد شد چون بهره‌وری و همچنین هزینه‌های حمل و نقل از معادلات تولیدی محصولات پایین دستی مرتبط به معادن حذف می‌شود.

طبیب‌زاده اظهار کرد: صنعت معدن در صورت رونق پیشرانه اقتصاد کشور است و می‌توانیم از آن برای اشتغالزایی پایدار و همچنین توسعه صادرات نفتی غیرقابل تحریم استفاده کنیم چون محصولاتی که در صنایع پایین دستی معادن تولید می‌شود در کشورهای همسایه همگی خریدار دارند و در سایر بازارها نیز می‌توانیم بازاریابی هدفمندی داشته باشیم.

این عضو اتاق بازرگانی کرمان در ادامه افزود: برای پایدار بودن معادن و زنجیره ارزش آن، باید برنامه‌ها، تکنولوژی، اعتبارات و تمرکز ویژه بر روی کشف معادن جدید صورت گیرد و در استخراج، بهره‌برداری و فرآوری محصولات معدنی نیز از به کار بردن روش‌های منسوخ و تکنولوژی‌های عقب‌افتاده پرهیز شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =