لوازم خانگی

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: تنها راه حل موجود برای کاهش قاچاق حمایت از تولیدکننده داخلی است، در حال حاضر تنها از ۲۰ الی ۳۰ درصد از ظرفیت تولید دارد استفاده می شود و با حمایت کافی می توانیم هم بازار ایران را تامین کنیم و هم دو برابر این بازار صادرات داشته باشیم.

به گزارش ایراسین، قاچاق کالا در هر کشوری مخصوصا ایران به تولید آسیب جدی را وارد می کند. دستگاه های مختلفی متولی این امر هستند که گاهی به نظر می آید این امر مثبت و موجه باشد ولی گاهی تعدد سازمان ها و متولیان امر به نوعی یا موازی کاری را در پی دارد و یا واسپری موجب کوتاهی اقدامات می شود و یا آن طور که باید و شاید برخورد به درستی صورت نمی گیرد. در این رابطه خبرنگار ایراسین با عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده قائمشهر و جویبار مجلس شورای اسلامی، در حوزه قاچاق لوازم خانگی، گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

  • برای رقابت با محصولات خارجی در کیفیت، تولیدکنندگان لوازم خانگی چه مقدار موفق بوده اند؟

تولیدکنندگان لوازم خانگی سعی کرده اند تا در جهت ارتقای کیفیت محصولات خود تلاش کنند. البته نمی توانیم بگوییم در مدت زمان کمی کیفیت محصولات به گونه ای ارتقا پیدا کند تا با محصولات مشابه خارجی رقابت کند.

  • آیا در کیفیت کالای داخلی قابل مقایسه با مصادیق تولید خارج از کشور هستیم؟

بله امروز در بحث کیفیت و تکنولوژی، در تولید لوازم خانگی هایی نظیر ساید بای ساید که تکنولوژی تولیدش تقریبا در دست شش الی هفت کشور نیست با شرکت های اروپایی و حتی آمریکایی برابری می کنیم.  نه تنها کیفیت را از لوازم خانگی های کشورهای توسعه یافته مثل کره جنوبی پشت سر گذاشتیم بلکه از لحاظ طراحی، فیچرهای محصول، کیفیت و کارایی با محصولات اروپایی و آمریکایی برابری می کنیم.
 

  • شما چه عامل هایی را در واردات کالای قاچاق به کشور، موثر می دانید؟

درست است که واردات لوازم خانگی ممنوع است ولی از طرفی تولید کننده را حمایت نکردیم تا بر اساس مقیاس اقتصادی، تولیداتش را بالا ببرد. هم در سال ۹۷ و هم در سال ۹۸ در رابطه با تولید لوازم خانگی، نسبت به سال های گذشته افت تولید داشته و قیمتش هم زیاد شده است. از یک طرفی برندهای خارجی ایران را تحریم کردند و از کشور ایران خارج شدند آن هایی هم که مونتاژ می کردند و به دروغ به اسم تولید کننده سال های سال منافع کشور را از بین بردند، از کشور رفتند. با این شرایط، فضا بسیار فراهم شده تا قاچاقچی ها بتوانند سوء استفاده کنند و مزیت برای این افراد زیاد است.

  • یکی از مصادیق قاچاق لوازم خانگی کوله بری در مرزها عنوان شده است. از سوی بومیان منطقه از این کار امرار معاش می کنند. آیا می توان به این کار وجهه قانونی داد؟

ببینید کوله بری و به طور کلی بازارچه هایی که در مرزها برای بومیان منطقه ایجاد شده یکی از مسایلی است که باید شکل قانونی یا قاچاق بودن آن را مورد توجه قرار دهیم. حتی نمایندگان این مناطق در مجلس تلاش کردند تا این موضوع را رسمی کنند و سعی کنند به صورت قانونی مجوز داده شود.  استدلال نمایندگان این مناطق این است که به علت نبود اشتغال و وجود مشکلات اقتصادی و مسایل امنیتی در مناطق مرزی باید کوله بری و وجود بازارچه های مرزی حفظ شود. اگر قرار است به موضوع واردات قاچاق لوازم خانگی به کشور بپردازیم باید ساماندهی کنیم و مشخص نماییم که استراتژی اشتغال در مناطق مرزی چیست و آیا این وضعیت باید ادامه داشته باشد و یا خیر؟

  • با افزایش قیمت ارز تصور بر این بود که بتوان قاچاق کالا را متوقف کرد چون عملا کالای خارجی با افزایش قیمت اقبال کمتری نسبت به کالای ایرانی داشت. نوسانات ارز چه تاثیری در خرید تولید داخل داشته است؟

بله با توجه به افزایش قیمت ارز، این تصور وجود داشت که بساط قاچاق کالا برچیده شود ولی با توجه به نوساناتی که در قیمت ارز وجود دارد، متاسفانه قیمت کالاهای داخلی نیز به گونه ای افزایش پیدا کرد که قیمت هایش با قیمت های کالاهای خارجی برابری می کند و لذا مردم ترجیح می دهند تا از کالاهای خارجی استفاده کنند.

  • علت اصلی افزایش قیمت در لوازم خانگی در چیست؟

از قول انجمن صنفی لوازم خانگی این مسئله عنوان شده است که با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه خارجی و قطعات خارجی با توجه به افزایش قیمت ارز، حدود بیش از سه برابر شده است و قیمت مواد اولیه و قطعات داخلی و عدم امکان استفاده از پرداخت هایی با ال سی و گشایش اعتباری، متاسفانه اثرش را روی کالای نهایی لوازم خانگی هم گذاشته است. قیمت لوازم خانگی ایرانی تقریبا از ۱۰۰ درصد تا ۱۵۰ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته است. در حالیکه لوازم خانگی های خارجی از ۱۵۰ تا حدود ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

  • چه راه حلی برای این نابسامانی در فروش تولید داخلی و ارتقا کیفیت تولید داخل پیشنهاد می کنید؟

ببینید در رابطه با درست شدن وضعیت، تا نتوانیم در تولیدات لوازم خانگی یک مدیریت درستی هم در وزارت صنعت، هم در مجلس و هم در فضای بخش خصوصی ایجاد کنیم، این نابسامانی ها وجود خواهد داشت. فشار مجلس بر وزارت صمت و دولت این است تا بتواند نقدینگی بخش تولید لوازم خانگی داخلی را تامین کند و ما از تولید داخلی حمایت کنیم.

  • با صحبت های جنابعالی موثرترین راه کاهش قاچاق حمایت از تولید کنندگان داخلی است تا بتوانیم قیمت و کیفیت محصولات را قابل رقابت با محصولات خارجی حفظ کنیم؟

بله به نظر می رسد تنها راه حل موجود برای کاهش قاچاق حمایت از تولیدکننده داخلی است، در حال حاضر تنها از ۲۰ الی ۳۰ درصد از ظرفیت تولید دارد استفاده می شود و با حمایت کافی می توانیم هم بازار ایران را تامین کنیم و هم دو برابر این بازار صادرات داشته باشیم. به گفته تولید کنندگان لوازم خانگی،  مشکل تولید کنندگان است اگر این نقدینگی فراهم شود و کالا به وفور در بازار ریخته شود دیگر جایی برای قاچاق نیست و این بهترین راه حل برای کاهش قاچاق است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =