فولاد ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا چه باید بکند؟

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: ما قبل از تحریم‌ها صادرات و واردات داشتیم، اما اکنون تحریم‌ها موجب شده مقداری این دو کاهش یابد؛ موضوعی که باعث تأمین بهتر صنایع داخلی شده است.

امیرحسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین در پاسخ به تاثیر تغییر آیین‌نامه تحریم‌های مالی علیه ایران که در آن، بخش صنایع فلزی ایران نیز ذیل آیین‌نامه مربوط به نقض حقوق بشر قرار خواهد گرفت، بر صنعت فولاد کشور گفت: ما می‌دانیم که صنایع فولاد، آلومینیوم و مس ایران تحریم شده بود و این تحریم‌ها جدید نیست. از همین رو، این اقدامات آمریکا  تنها تلاشی ایضایی برای ایجاد مشکلات روانی و آزار رساندن به مردم ایران است.

وی در ادامه افزود: با این وجود ایران باید به سازمان ملل شکایت کند، چراکه آمریکا با این تحریم‌ها می‌خواهد به کسب‌وکار ملت ایران لطمه بزند و این اقدام تا حدی می‌تواند تحریم فلزات را شدیدتر کند.  
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در پاسخ به اینکه چه نوع لطمه های اجرایی بر روی کسب و کار مردم خواهد داشت،  گفت: این اقدام ممکن است یک سری قوانین محدود کننده‌تر را مشمول تحریم قبلی فلزات کند و از این طریق، ریسک تجارت با ایران و هزینه‌های بیمه را بالاتر ببرد.
وی در ادامه گفتگو گفت: بخش آلومینیوم، مس و فولاد عموماً در دست بخش خصوصی است که این اقدام می‌تواند عاملی برای ضربه زدن به مردم باشد.
کاوه در تشریح چگونگی افزایش ریسک‌های معاملات، اظهار کرد: بالاخره تهدیدها باعث آزار و اذیت تاجران می‌شود، اما باید توضیح داد که این ریسک تنها شامل کارخانه‌های بزرگ و بالادستی خواهد بود و مقداری از سود آنها را کاهش خواهد داد، اما کارخانه‌های کوچک بدون خللی به کارشان ادامه خواهند داد.

وی در ادامه گفت: بحث اصلی این است که ما به این تحریم‌ها عادت کرده‌ایم و علی‌رغم تحریم‌های قبلی توانسته‌ایم چند میلیون تن محصول صادر کنیم و همچنین واردات هم داشته باشیم.  
این دبیر در پاسخ به اینکه نحوه اجرا و افزایش معاملات تجاری ایران با کشورهای همسایه با توجه به تحریم ها، گفت:  از آنجایی که محصولات فلزی ما بهینه و باکیفیت و با قیمت تمام‌شده پایین تولید می‌شوند، خودبه‌خود کشورهای همسایه به دنبال محصولات ما هستند و این تحریم‌ها به این تجارت با همسایگان لطمه‌ای نخواهد زد. کشورهای همسایه خریدار محصولات باکیفیت و ارزان ما هستند و اکنون تجار آنها با روش‌های مختلف این محصولات را خریداری می‌کنند.

کارشناس صنایع فلزی به این سوال که با این روند می توان تاثیر مثبت تحریم بر توازن واردات و صادرات را مشاهده کرد اینگونه پاسخ داد: ما قبل از تحریم‌ها صادرات و واردات داشتیم، اما اکنون تحریم‌ها موجب شده مقداری این دو کاهش یابد؛ موضوعی که باعث تأمین بهتر صنایع داخلی شده است.

وی افزود: از همین رو اکنون صنایع پایین‌دستی داخلی از این وضعیت آنچنان نگران نیستند، چراکه قبلاً امکان داشت یک سری مواد اولیه که نیاز داخلی به آنها بالا بود با قیمت‌های خوب صادر شود، اما مجبور بودیم همین مواد را با قیمت بالاتر دوباره وارد کنیم. اکنون  کشور در این زمینه به یک توازن رسیده است و فعلاً کشور ۸۰ میلیونی ایران خود مصرف کننده اصلی محصولات داخلی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =