شرکت فولاد مبارکه

یک تولیدکننده حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: ما در حوزه فراوری نیازمند سرمایه گذاری هستیم. دولت باید به بخش خصوصی مانند مجتمع فولاد مبارکه اعتماد کند و شاهد هستیم که فولاد مبارکه هم عملکرد مطلوبی را از خود نشان داده است و به چرخه اقتصاد و رونق تولید کمک می کند. اما متاسفانه گاهی اوقات اعتماد و حمایتی وجود ندارد. 

ابراهیم جمیلی تولیدکننده در حوزه معدن و صنایع معدنی در گفتگو با ایراسین، در پاسخ به این سوال که شرایط وجود معادن و گسترش اکتشافات معدنی در مقایسه با دیگر کشور ها چگونه است گفت: کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که همچون ایران از ظرفیت های عظیم اقتصادی برخوردار باشد.
وی در ادامه افزود: جزو پنج کشوری هستیم که از نظر تنوع ماده معدنی در صدر کشورهای دنیا قرار داریم. توجه به معدن در ایران طی ۱۲ سال گذشته صورت گرفته و به دنبال این توجهات، پتانسیل های عظیم معدنی ایران کشف شده است.  
حوزه معدن و صنایع معدنی عمق اکتشافات معدنی در کشور را سطحی دانست و افزود: ما در حال حاضر حدود ۵۶ میلیارد تن ماده معدن داریم این درحالیست که اکتشافات ما سطحی است. متوسط اکتشافات ما به ۱۰۰ متر هم نرسیده اما کشورهای دیگر در عمق بالای هزار متر ماده معدنی استخراج می کنند.
وی گفت: مواد معدنی در زمان استخراج خام بوده و از طریق فراوری می توان ارزش افزوده خوبی را در آن ایجاد کرد.  
جمیلی این سوال را که چه مقدار بخش خصوصی در این صنعت آزادی عمل دارد و وارد شده است را اینگونه پاسخ داد: ما در حوزه فراوری نیازمند سرمایه گذاری هستیم. دولت باید به بخش خصوصی مانند مجتمع فولاد مبارکه اعتماد کند و شاهد هستیم که فولاد مبارکه هم عملکرد مطلوبی را از خود نشان داده است و به چرخه اقتصاد و رونق تولید کمک می کند. اما متاسفانه گاهی اوقات اعتماد و حمایتی وجود ندارد.  
وی در پاسخ به این سوال که چه مقدار از معادن در مناطق محروم هستند و این چه تاثیری در اشتغال منطقه دارد، گفت: عمده معادن کشور در مناطق محروم قرار گرفته اند و شاهد هستیم که راه اندازی صنایع معدنی در این مناطق موجب رونق تولید و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها به دلیل گسترش اشتغالزایی،  خواهد شد.
تولید کننده در حوزه معدن و صنایع معدنی درباره صادرات در حوزه صنایع معدنی، تصریح کرد: صادرات قابل توجه مس و فولاد و روی به کشورهای دنیا داریم و حفظ این روند رو به رشد صادرات، مستلزم این است که ما به تولیدکنندگان بیشتر کمک کنیم تا معادن کشور دچار رکود نشوند.
وی در پاسخ به این سوال که رویکرد سلیقه ای و عدم کارشناسی تخصصی در حوزه فولاد و صنعت را چگونه می بینید، گفت:  بنده به عنوان یکی از فعالان حوزه صنایع معدنی از عملکرد سلیقه ای و بدون کارشناسی مسئولان در این حوزه انتقاد دارم. سالها با این معضل درگیر هستیم. بسیاری از معدن داران به دلیل سیاست های غلط مسئولان امکان ادامه فعالیت در داخل را نداشته و در حال حاضر در کشور ترکیه سرمایه گذاری می کنند.
جمیلی در ادامه افزود: فردی که پشت میز دولت نشسته دغدغه ما تولیدکنندگان را ندارد و فقط به این فکر می کند که چگونه به ما گران تر بفروشد. ما آمادگی خود را برای کار کردن در این حوزه طبق معیارهای جهانی و بدون هیچ سوبسیدی اعلام می کنیم اما دولت گوش شنوا ندارد البته نه تنها این دولت، بلکه دولت های قبلی نیز به همین شکل عمل می کردند. دولت دوازدهم هم یا تصمیم نمی گیرد و یا خیلی دیر تصمیم می گیرد.  
وی در پایان این گفتگو گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در حال حاضر ماده معدنی خود را به بهانه قانون گران تر می کند. این باعث گرفتاری واحدهای تولیدی خواهد شد و در نهایت ۱۰ هزار شغل را تحت تاثیر قرار می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =