محمد باقر معتمد

رئیس مرکز پژوهش های اتاق اصناف ایران گفت: برداشتن چهار صفر مشکلی را از اقتصاد کشور حل نمی کند چرا که معیشت، امنیت و منافع ملی و تولید و اشتغال در اولویت هستند.

محمدباقر معتمد رئیس مرکز پژوهش های اتاق اصناف ایران در گفتگو با ایراسین با موضوع حذف چهار صفر از پول ملی، گفت: هر یک ریال در سال ۱۳۰۸ معادل یکصد و ۸ هزار و ۵۵ میلیونیوم گرم طلای خالص (معادل ۴۵۰۰ تومان فعلی) بود و در همین سال هم به واحد پول ملی ما تبدیل شد.
وی با اشاره به اینکه ایده حذف صفر از پول ملی برای اولین بار در سال ۱۳۷۲ مطرح شد، تصریح کرد: این موضوع مجددا در سال ۱۳۸۶ مطرح شد تا جایی که بانک مرکزی با راه اندازی یک سایت از مردم نظرسنجی کرد اما تا سال ۱۳۹۵ فراموش شد. نظر کابینه دولت یازدهم به اصلاح پول ملی و تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان عنوان شد که این تصمیم هم برگرفته از لایحه بانک مرکزی بود.
رئیس مرکز پژوهش های اتاق اصناف ایران در ادامه گفتگو گفت: رئیس کل بانک مرکزی در زمان دولت یازدهم مطرح کرد که حذف صفر در کار نیست و به دنبال فرهنگ عمومی این کار است تا اینکه ۱۱ دی ماه ۱۳۹۷ دولت با رونمایی از یک ایران چک ۵۰ هزار تومانی جامعه را تست کرد که ۵۰ آن بسیار خوانا و مشخص بود و چهار صفر آن در زیر سایه قرار داده شد و سرانجام هیئت دولت در نهم مردادماه حذف چهار صفر از پول ملی را تصویب کرد.
وی در پاسخ به این سوال که استدلال دولت در تصویب کلیات این لایحه چیست، گفت: حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته، کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس از جمله استدلال های عنوان شده از سوی دولت برای حذف چهار صفر از پول ملی است.
معتمد به این سوال که از نظر شما این تصمیم هزینه بردار و کمک کننده می باشد اینگونه پاسخ داد: برداشتن چهار صفر مشکلی را از اقتصاد کشور حل نمی کند چرا که معیشت، امنیت و منافع ملی و تولید و اشتغال در اولویت هستند. به نظر بنده این تصمیم به تنهایی یک اقدام ناقص و هزینه بر می باشد.
وی با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی منفی و یا صفر در ایران با حذف صفر به تعادل نمی رسند، گفت: بهتر است زیرساخت های اقتصادی، ساختار بودجه، نظام مالی و ارزی کشور اصلاح شوند.
رئیس مرکز پژوهش های اتاق اصناف ایران در ادامه گفتگو افزود: اصلاحات اقتصادی مجموعه ای به هم پیوسته است و مهم ترین مسئله تولید و رونق تولید می باشد. ۶۰۰ هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط در اصناف داریم که اگر حذف چهار صفر به تولید و رشد بیشتر آن کمک کرده و مواد اولیه را آسان تر تامین کند با آن موافقیم اما این کار اولویت پنجم و ششم کشور است.
وی در پایان حذف چهار صفر از پول ملی را نیازمند پژوهش و مطالعه بیشتری دانست و تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید با دقت این موضوع را بررسی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =