• ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶
  • کد خبر: 3211
  • readingTime: ۱ دقیقه
نقدینگی

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نقدینگی در اقتصاد هم می تواند فرصت و هم تهدید باشد. فرصت از این نظر که اگر بتوانیم از این سپرده های مردم در سیستم بانکی و تولیدی استفاده کنیم، تبدیل به فرصت می شود اما در غیر این صورت نقدینگی تبدیل به تهدید در اقتصاد می شود و مضر است.

وحید شقاقی اقتصاددان و رئیس کمیته نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با ایراسین با اشاره به افزایش نقدینگی در کشور گفت: نقدینگی کشور در سال ۸۴ حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان بود و در پایان دولت دهم این نقدینگی به ۴۹۲ هزار میلیارد تومان رسید و در حال حاضر به هزار و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
شقاقی در پاسخ به این سوال که عنوان نقدینگی به چه نوع پولی گفته می شود، گفت: نقدینگی به مجموع پول و شبه پول عنوان می شود. شبه پول آن دسته از سپرده هایی است که به آن ها سود تعلق می گیرد و قدرت نقدشوندگی لحظه ای را ندارد. نقدینگی در اقتصاد هم می تواند فرصت و هم تهدید باشد. فرصت از این نظر که اگر بتوانیم از این سپرده های مردم در سیستم بانکی و تولیدی استفاده کنیم، تبدیل به فرصت می شود اما در غیر این صورت نقدینگی تبدیل به تهدید در اقتصاد می شود و مضر است.
رئیس کمیته نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفتگو درباره ضررهای نقدینگی گفت: اگر تورم در مسیر درست استفاده نشود، باعث اصلی تورم است اما اگر نقدینگی تبدیل به رشد اقتصادی شود، تورم را نخواهیم داشت ولی متاسفانه در اقتصاد ایران طی سالیان گذشته رشد نقدینگی رها شده است و در بخش مولد اقتصاد جذب نشده و تبدیل به یک متغیر مضر در اقتصاد شده است.
شقاقی در ادامه افزود: هر از گاهی نقدینگی در بازارهای اقتصادی نفوذ می کند و تبدیل به عامل سوداگری و بر هم خوردن آن بازار شده است که نتیجه ای جز تورم های سنگین و بر هم خوردن اقتصاد نداشته است.
وی در پاسخ به این سوال که پیش بینی افزایش نقدینگی تا پایان سال چه مقدار خواهد بود، گفت: با توجه به نرخ سودی که در نظام بانکی به سپرده های مردم روی کاغذ وضع می شود، این حجم از نقدینگی قابل پیش بینی بود هر چند در عمل قدرت خرید مردم افزایش پیدا نکرده است و بدون تردید تا پایان سال نقدینگی از دو هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نیز عبور خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =