غریب پور

خداد غریب پور: شرکت های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی در استان ها نیز نمایشگاه توانمندسازی و بومی سازی برگزار کنند.

به گزارش ایراسین، خداداد غریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو در حاشیه نشست شورای معاونان ایمیدرو در تشریح فعالیت این شرکت در حوزه بخش خصوصی، گفت: از دی ماه سال گذشته تاکنون  2 هزار میلیارد تومان منابع جدید وارد پروژه های حوزه معدن و صنایع معدنی شده است به طوری که 1130 میلیارد تومان از این رقم از سوی بخش خصوصی تامین شده است. چنین میزان سرمایه گذاری، نقطه عطفی در مشارکت بخش خصوصی در توسعه حوزه معدن و صنایع معدنی محسوب می شود.

غریب پور با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی و نوسانات بازار، گفت: در شرایط فعلی که کشور تحت تحریم های ظالمانه قرار دارد، سرمایه گذاری عظیم بخش خصوصی در این مدت کوتاه،‌ نکته ای قابل توجه است که نشان از اعتماد بخش خصوصی به سیاست‌گذاری ها و نیز چشم انداز مثبت در پروژه های این حوزه دارد. چنین اعتمادی، به افزایش رفاه و درآمد و همچنین توسعه اشتغال در کشور منتهی می شود.

غریب پور در تشریح اقدامات ایمیدرو در حوزه اکتشافات، تصریح کرد: بودجه اکتشاف معادن به عنوان یکی از مولفه های کلیدی این سازمان، نامحدود شده است. با هدف برطرف کردن مشکل بخش های کلیدی ایمیدرو از جمله اکتشاف و زیربناها،‌ بودجه این حوزه ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده ایم.

وی ادامه داد: نامحدود شدن بودجه اکتشاف به این معنا است که به تعداد طرح های اکتشافی، هزینه خواهد شد. علاوه بر این، بودجه زیرساخت ها نیز 4 برابر شده و از 15 میلیارد به 60 میلیارد تومان افزایش یافته است. حقوق دولتی را نیز 6 برابر کردیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه در سال جاری تولید محصولات فولادی افزایش داشته است، گفت: طی 3 ماهه نخست امسال، محصولات فولادی 16 درصد، آهن اسفنجی 10 درصد و شمش فولادی 5 درصد رشد داشت. در شرایط سخت اقتصادی، تولید افت نکرده و افزایش هم یافته است. بخشی از این موفقیت، مربوط به مدل جدید ایمیدرو بوده که در کشور در حال فراگیری است.

غریب پور درباره مدیریت سود شرکت ها طبق تعهدی که در مجامع صورت گرفته است، گفت: یکی از سیاست های جاری این است که در تقسیم سود، توسعه شرکت های بزرگ در اولویت قرار گیرد به گونه ای که شرکت ها بتوانند از ظرفیت داخلی، برای تامین مالی طرح های خود استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر 80 درصد تامین مالی از طریق بانک ها صورت می گیرد اما بانک ها به دلیل مشکلات نقدینگی، منابعی برای اعطای وام ندارند.

غریب پور با اشاره به عملکرد مطلوب فولاد مبارکه در بخش معدن و نظارت بر افزایش سرمایه شرکت های تابعه این مجتمع در تحقق اهداف ملی و سازمانی، گفت: طرح های افزایش سرمایه در بخش معدن و صنایع معدنی در شرکت های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، مس، چادرملو و غیره شروع شده و باید پیگیری شوند. علاوه بر طرح های ایمیدرو، پروژه های شرکت های تابعه که افزایش سرمایه دارند باید به طور مرتب پایش و نظارت شوند تا در مسیر پیشرفت قرار گیرند.

وی با اعلام این خبر که برنامه جدید ایمیدرو اکتشاف 300 هزار کیلومتر مربعی است، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونت معدنی وزارت خانه با این برنامه موافقت کرده اند و این برنامه به زودی برای اجرا ابلاغ می شود. همچنین از معاونت معدنی وزارتخانه به دلیل در اختیار گذاشتن تعدادی پهنه در شرکت تهیه و تولید و کنسرسیوم قدردانی می کنیم. این پهنه ها در حال حاضر، تفکیک و تحویل وزارتخانه شده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به توسعه آموزش، پژوهش و فناوری به عنوان یکی از اولویت های این سازمان  تصریح کرد: در حوزه بومی سازی، گام مطلوبی برداشته شده و قرار است نرم افزاری برای گردآروری توانمندی ها در قالب استارتاپ ها راه اندازی شود. باید با همکاری ایمیدرو و ایدرو در زمینه توانمندسازی و بومی سازی فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی اقدام شود.

غریب پور به برگزاری نمایشگاه بومی سازی فولاد در اهواز اشاره کرد و گفت: اقدام فولاد خوزستان برای برگزاری نمایشگاه بومی سازی فولاد مطلوب است و پیشنهاد می کنم، شرکت های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی در استان ها نیز نمایشگاه توانمندسازی و بومی سازی برگزار کنند.

وی در ادامه گفت: توانمندی مدیران داخلی یک سازمان سبب ارتقای آن مجموعه می شود. نگرش ما به نیروی انسانی سرمایه ای، اعتماد به مجموعه داخل و نیز رشد نیروهای توانمند سازمان است و به همین دلیل، اغلب انتصابات سازمان از نیروهای داخلی سازمان بوده است. در انتصاب ها، افراد باید توانمند و با انگیزه باشند و این عامل موجب موفقیت یک سازمان می شود.

غریب پور با تاکید بر این موضوع که نظام بانکی باید متقاعد شود پروانه معدن یا گواهی کشف را بعنوان وثیقه بپذیرد، گفت: واقعیت این است که بانک ها نمی توانند به بخش معدن تسهیلات دهند و معدنکاران نیز همه سرمایه خود را در معدن صرف کرده اند و درنتیجه پولی برای وثیقه بانکی ندارند. از این رو ضرورت دارد نظام بانکی پروانه معادن یا گواهی اکتشاف را به عنوان وثیقه قابل اتکا، مورد پذیرش قرار دهد. خوشبختانه بانک تجارت، پروانه معدن گل گهر را به ارزش 9 هزار میلیارد تومان به عنوان وثیقه پذیرفته است. امیدواریم بانک های دیگر هم این موضوع را در روند تعامل با معدنکاران عملی کنند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در پایان این نشست اعلام کرد: سرمایه صندوق سرمایه گذاری فعالیت های معدنی طی امسال باید به 350 میلیارد تومان برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =