غریب پور

معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: مشارکت مطلوب فولاد مبارکه در پروژه کنستانتره سازی سنگان، توسعه فولاد هرمزگان و الکترود گرافیتی اردکان، با توجه مسائل تحریم در راستای افزایش تولید و صادرات غیر نفتی بسیار مهم است.

خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو در گفتگو با ایراسین در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای بومی سازی تولیدات و تجهیزات در حوزه معدن برنامه ریزی و اجرا شده است، گفت: دو استراتژی توسعه و توانمندسازی در بخش معدن از سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است. بخش معدن و صنایع معدنی سهمی 21 درصدی در صادرات کل کشور دارد،  از این رو ارتباط نزدیکی با تشکل ها و بخش خصوصی برقرار شده است، تا علاوه بر اینکه در راستای بومی‌سازی تولیدات ، قطعات و تجهیزات حرکت می‌کنیم در زمینه دانش و فناوری نیز به توانمندی لازم دست پیدا کنیم.

وی در ادامه افزود  ۹۸.۳ درصد از معادن ایران کوچک مقیاس است. از آنجایی که ۸۵ درصد سهم اشتغال معادن مربوط به معادن کوچک هستند که ۶۵ درصد تولید را به خود اختصاص داده‌اند، روش های تامین مالی با کمک بانک مرکزی و بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر صمت درباره نتایج فعال سازی معادن کوچک در حوزه اشتغال گفت: با توجه به اینکه هدایت نقدینگی به سمت فعال‌سازی معادن و صنایع معدنی از برنامه های مهم امسال است، فعال سازی ۱۵۰ معدن کوچک با سهم اشتغال حداقل 1000 نفری از مهم‌ترین برنامه های است که در کنار فعال‌سازی و توسعه صادرات در اولویت قرار دارد.

وی در پاسخ به اینکه چه میزان از حجم اکتشافات محقق شده است، گفت: اکتشاف کشور تا دولت یازدهم ۲۷۰ هزار کیلومترمربع از مساحت کشور بوده است. اکنون در دولت دوازدهم ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع فعالیت جدید اکتشافی در دستور کار قرار گرفته است که در مجموع به ظرفیت 600 هزار کیلومتر مربعی اکتشافات کشور نزدیک می شویم.

غریب پور به این سوال که چه برنامه ریزی برای مشارکت بخش خصوصی در این حوزه انجام شده است، اینگونه پاسخ داد: برنامه اکتشافات معدنی در سال جدید با همکاری کنسرسیوم های بخش خصوصی انجام خواهد شد. برای اجرای این برنامه تاکنون موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت اخذ شده است، پس از اجرای طرح های اکتشافی تعیین ذخایر و عیار مواد معدنی اجرا خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در شرایطی که پروژه های نیمه تمام سرمایه برده‌اند و الان سرمایه اولیه آن ها خوابیده است در بلندمدت هزینه بازگشت سرمایه این واحدهای تولیدی چند برابر می‌شود، از این رو برای جلوگیری از غیراقتصادی شدن پروژه ها تکمیل و راه‌انداز آن‌ها در سال جدید در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه در سال 98 حداقل 3.5 میلیارد دلار پروژه اجرایی خواهد شد، افزود: این پروژه ها در بخش های مختلف از جمله انتقال آب از خلیج فارس به استان های مرکزی کشور برای تامین آب مورد نیاز معادن و صنایع معدنی اجرایی خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه در بخش پودر آلومینا و الکترود گرافیتی تحریم هستیم، پروژه‌هایی از سوی مجتمع فولاد مبارکه در زمینه تولید الکترود گرافیتی اجرا خواهد شد.همچنین این شرکت در زمینه توسعه ای فولاد هرمزگان مشارکتی جدی خواهد داشت.

غریب پور با اشاره به مشارکت مطلوب فولاد مبارکه در پروژه کنسانتره سازی سنگان و الکترود گرافیتی اردکان، گفت: بهره مندی از حداکثر ذخایر معدنی برای ایجاد ارزش افزوده در راستای افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی از برنامه هایی است که در سال جاری مورد توجه قرار داد و پروژه سنگان از این دست برنامه ها است.

وی در پایان گفتگو گفت: ایران در حال حاضر به دهمین کشور بزرگ تولیدکننده فولاد تبدیل شده، همچنین در زمینه تولید سنگ آهن، مس و آلومینیوم رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =